چکیده:
این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه های فرزندپروری و عاطفه مثبت و منفی، دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر قم، در سال تحصیلی 1393-1394 می پردازد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش تست پس تست با گروه کنترل است. جامعه آماری را کلیه مادران دانش آموزان دبیرستانی شهر قم تشکیل می دهند. نمونه پژوهش، 76 نفر از مادران دانش آموزان دو مدرسه دولتی قم می باشد که در کارگاه های آموزشی شرکت کردند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به عنوان پیش آزمون، دو پرسش نامه شیوه های فرزندپروری بامریند و عاطفه مثبت و منفی واتسون و کلارک را تکمیل نمودند. سپس، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش طی هشت جلسه مورد تدبیر خودبخشودگی قرار گرفته و سپس هر دو گروه به عنوان پس آزمون دو پرسش نامه فرزندپروری و عاطفه مثبت و منفی را تکمیل کردند. در پژوهش از روش آماری توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش خودبخشودگی بر شیوه فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانه تاثیر مثبت دارد، اما بر شیوه سهل انگارانه، تاثیری نشان نداد. همچنین، نتایج حاکی از این است که آموزش خودبخشودگی بر عاطفه مثبت و منفی تاثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
com <H2>چکیده</H2> این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوههای فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی، دانشآموزان سال دوم متوسطه شهر قم، در سال تحصیلی 1393-1394 میپردازد.
سپس، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش طی هشت جلسه مورد تدبیر خودبخشودگی قرار گرفته و سپس هر دو گروه بهعنوان پسآزمون دو پرسشنامة فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی را تکمیل کردند.
همچنین، نتایج حاکی از این است که آموزش خودبخشودگی بر عاطفة مثبت و منفی تأثیر مثبت دارد.
در جدول فوق، آزمونهای اثرات بین آزمودنیها نشان میدهد که اثر اصلی آموزش خودبخشودگی بر نمرههای سبک فرزندپروری مقتدرانه معنادار است (5/3=(74 و 2)F، 05/0>p).
در جدول بالا آزمونهای اثرات بین آزمودنیها نشان میدهد که اثر اصلی آموزش خودبخشودگی بر نمرههای سبک فرزندپروری مستبدانه معنادار است (53/8=(74 و2)F، 05/0>p).
در جدول بالا آزمونهای اثرات بین آزمودنیها نشان میدهد که اثر اصلی آموزش خودبخشودگی بر نمرههای عاطفة مثبت معنادار است (0/2=(74 و 2)F، 05/0>p).
در جدول بالا آزمونهای اثرات بین آزمودنیها نشان میدهد که اثر اصلی آموزش خودبخشودگی بر نمرههای عاطفة منفی معنادار است (41/0=(74 و 2)F، 05/0>p).
ازاینرو، این پژوهش، اقدام به آموزش خودبخشودگی به مادران دانشآموزان دبیرستانی و بررسی تأثیر این آموزش، بر شیوههای فرزندپروری و عاطفة مثبت و منفی مادران دانشآموزان دختر مقطع متوسطه کرده است.
همچنین نتایج حاصل از فرضیههای چهارم و پنجم پژوهش نشان داد که اثر اصلی آموزش خودبخشودگی، بر نمرههای عاطفة مثبت و عاطفة منفی معنادار است.
Worthington Jr, et al, 2010, Training Parents in Forgiving and Reconciling, The American Journal of Family Therapy, v.