چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تبیین نقش ویژگیهای کاری (شامل ویژگیهای وظیفهای، ویژگیهای دانشی و ویژگیهای اجتماعی) بر عملکرد شغلی دانشکاران در سازمانهای دانشبنیان ایران انجام گرفته است. همچنین نقش تعدیلگری درگیری کاری در رابطه بین این متغیرها ارزیابی شده است.
روش: برای جمعآوری دادههای مورد نیاز پژوهش پرسشنامهای شامل ۶۵ سوال با استناد به پژوهشهای پیشین طراحی و بین اعضای نمونه آماری که از کارکنان شرکتهای دانشبنیان شهر تبریز انتخاب شده بودند توزیع و ۲۱۵ پرسشنامه جمعآوری شد. بمنظور آزمون فرضیههای پژوهش روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار لیزرل بکار گرفته شده است.
نتایج: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از اثر معنادار ویژگیهای وظیفهای و دانشی بر عملکرد وظیفهای و عملکرد زمینهای دانشکاران است؛ اما ویژگیهای اجتماعی تنها بر عملکرد زمینهای اثرگذار بوده و تاثیر آن بر عملکرد وظیفهای تایید نشد. نقش تعدیلگری درگیری کاری نیز در رابطه بین ویژگیهای وظیفهای و عملکرد وظیفهای، ویژگیهای دانشی و عملکرد وظیفهای و ویژگیهای اجتماعی و عملکرد زمینهای، تایید شد. یافتههای این پژوهش پیشنهاد میکند رهبران دانشی در طراحی شغل در سازمانهای دانشبنیان برای بهرهوری در عملکرد شغلی در ویژگیهای وظیفهای و دانشی بازنگری داشته باشند و برای دریافت عملکرد زمینهای بهتر ویژگیهای اجتماعی شغل را مد نظر قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
Wright, Tartari, Huang, Di Lorenzo, Bercovitz 4.
Shujahat, Sousa, Hussain, Nawaz, Wang, Umer 5.
رابطه بین ویژگیهای دانشی کار و عملکرد شغلی دانشوران اولـین بار توسط هرنائوس و میکولیچ (٢٠١٤) بررسی شد که در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند کـه ویژگیهای دانشی هم بر عملکرد وظیفه ای و هم عملکرد زمینه ای اثر معنیداری دارد.
Jayasingam, Ansari " Jantan و یا عملکرد این قشر از کارکنان ، بحث چندانی مطرح نشده است (امیری، فکوری، حقیقت منش ، محمدی فاتح و میراکبری، ١٣٩٣).
جهت انجام این پژوهش ، محققین از پرسشنامه رهبری دانشوران در سازمان های دانش بنیـان آتشی و رستگار (١٣٩٧) استفاده کردند که دارای ٥ سازه میباشـد؛ کـه ایـن پـنج سـازه شـامل : ویژگیهای وظیفه ای (١٦ سوال )؛ ویژگیهـای دانشـی (١٧ سـوال )؛ ویژگـیهـای اجتمـاعی (١١ سوال )؛ عملکرد (شامل عملکرد وظیفه ای و زمینه ای جمعا ١٢ سوال ) و درگیری شغلی (٥ سوال ) است .
در تبیین نتایج یافته های این پژوهش میتوان گفت کـه مشـاغل دارای ویژگـیهـای شـغلی، تحریک پذیری کارمندان و کارکنان را در سطح بالایی از انگیزش بـرای آن هـا درونـی مـیکنـد و نیازهای مرتبه بالای دیگر آن ها (عزت نفس و خودشکوفایی) منجـر بـه عملکـرد شـغلی و رفتـار کاری مناسب و مثبت میشود (رجیو، ٢٠٠٢؛ به نقل از رجبی، ١٣٩٠)؛ به نظر میرسد مشـاغلی که از ویژگیهای مانند تنوع شغل ، استقلال ، دریافت بازخورد و اهمیت وظیفه برخـوردار هسـتند عملکرد بیشتری ایجاد میکنند تا مشاغلی که فاقد این ویژگیها هستند.
Loher, Noe, Moeller " Fitzgerald 3.