چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیة کارکنان ستادی نواحی ششگانه آموزشوپرورش در سال 1394 تشکیل میدادند که تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقهای مبتنی بر سهم و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن، مانیون و موریسون (2000) بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز، یوسف و آوولیو (2007) در مورد آنان اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و در روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری استفاده نمود. ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت برابر 89/0 و برای خرده مقیاسهای خوشبینی، امید، تابآوری و خودکارآمدی به ترتیب 70/0، 83/0، 73/0 و 87/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک عاملی و چهار عاملی مبتنی بر مدل نظری لوتانز و همکاران نشان داد که مدل چهار عاملی از شاخصهای برازندگی مطلوبتری نسبت به مدل تک عاملی برخوردار است. شاخصهای برازش مطلوب میباشند. همبستگی بین کل مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت با عاملهای خوشبینی، امید، تابآوری و خود-کارآمدی به ترتیب 76/0، 87/0، 78/0 و 84/0 است که روایی مطلوبی را نشان میدهد. همبستگی بین عاملها هم بین 41/0 تا 62/0 است که در سطح (01/0P<) معنیدار است. بهمنظور بررسی روایی افتراقی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت، از اجرای همزمان مقیاس رفتار ضد بهرهور استفاده شد؛ نتیجه نشان داد که مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت و مقیاس رفتار ضد بهرهور همبستگی منفی (39/0-) دارد. بین سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان شش ناحیه آموزشوپرورش، تفاوت معنادار در سطح (05/0>P) وجود ندارد؛ ولی بین سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان زن و مرد آموزشوپرورش، تفاوت معنادار در سطح (05/0>P) وجود دارد. بنابر مقادیر بهدستآمده میتوان این مقیاس را دارای روایی و پایایی برای انجام مطالعات آتی در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
جامعة آماری این پژوهش را کلیة کارکنان ستادی نواحی ششگانه آموزشوپرورش در سال 1394 تشکیل میدادند که تعداد 325 نفر به روش تصادفی طبقهای مبتنی بر سهم و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن، مانیون و موریسون (2000) بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس سرمایه روانشناختی لوتانز، یوسف و آوولیو (2007) در مورد آنان اجرا گردید.
The population of this study consisted of all staff of six education districts in the year of 1394 that 325 of them were sampled by share-based stratified random sampling based on sample size formula, Cohen et al (2000) and were taken Positive Psychological Capital Scale Luthans et al (2007).
Cronbach's alpha coefficient for positive psychological capital scale was 0/89 and for optimism, hope, resilience, and self-efficacy subscales in order were 0/70, 0/83, 0/73, and 0/87.
The correlation between total positive psychological capital scale with optimism, hope, resiliency and self-efficacy factors respectively is 0.
62, which is significant at level (P Keywords: Positive psychological capital, self-efficacy, optimism, hope, resiliency, staff employees.
ابزار سنجش پرسشنامة سرمایه روانشناختی مثبت: این مقیاس 24 گویه و 4 خرده مقیاس دارد و توسط لوتانز، یوسف و آوولیو (2007) تهیه و اعتباریابی شده است.
بر اساس نتایج مطالعه کنونی روایی سازه و پایایی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت لوتانز، یوسف و آوولیو (2007) از شرایط مطلوبی برحسب شاخصهای آماری برای استفاده در نمونه کارکنان ستادی برخوردار بود.