چکیده:
تغییر نگاه به دانش، اصلیترین پیامد گفتمان پستمدرن است. ضرورتا پژوهش تربیتی نیز که سروکار آن با دانش و چگونگی دستیابی به آن میباشد تحت تاثیر این تغییر قرار گرفته است. یکی از قلمروهای بنیادین حوزه مطالعات برنامه درسی، قلمرو تاریخی آن است، لذا تحقیق و پژوهش در آن بهعنوان یک تکلیف در برابر دانش پژوهان این حوزه خودنمایی میکند. حال سوال این است که پژوهشها در حوزه تاریخ مطالعات برنامه درسی بر اساس کدام بنیاد فلسفی یا بهطور دقیقتر متاثر از چه نوع نگاهی به دانش انجام گرفته است. بررسی پیشینه و پژوهشهای برخوردار از صبغه تاریخی در این حوزه موید آن است که تصویر موجود از پژوهش تاریخی تحتالشعاع نگاه مدرن یا دیدگاه اثباتگرایانه به دانش قرار گرفته است لذا از این جهت تصویری نابسنده است. نگارنده در این مقاله که نوعی پژوهش فلسفی است با استفاده از رویکرد شکلگیری مفهوم به ارائه تفسیری از پژوهش تاریخی در حوزه مطالعات برنامه درسی متناسب با گفتمان پستمدرن میپردازد. در این تصویر، پژوهش تاریخی بهعنوان روایتی توصیف میشود که در کنار دیگر روایتها از پدیدهای خاص و بهوسیله سبک گفتمانی ویژه با محوریت استعارهها بهعنوان موجودیتهای معنادار، به تفسیر و تبیین وقایع گذشته پرداخته و درنتیجه فهم جدیدی از آن را فراهم میسازد.
The most principal result of post-modern discourse is a change in the attitudes towards knowledge. The educational research¡ which deals with knowledge and the ways to acquire it¡ has inevitably been influenced by such a change too. A review of the related studies and historical inquiries in the field of curriculum studies clearly indicates that the current image of historical research has been overshadowed by this modern and positivist view of knowledge¡ and accordingly it is an inadequate image. The present article¡ within the framework of philosophical research¡ has made an attempt to interpret the historical inquiry in the field of curriculum studies in correspondence with the post-modern discourse via using conception development approach. In this view¡ the historical research is described as a narration which along with other narrations of a specific phenomenon and via a particular discourse style with a focus on metaphors as meaningful entities has interpreted and explained past events¡ which consequently provides a new understanding of it.