چکیده:
اهمیتهای پژوهشی زیادی در زمینه بررسی میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان وجود دارد. پژوهش حاضر نقش رفتارهای مربی را در میل به انجام فعالیت ورزشی دانشجویان را با نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی، از دیدگاه نظریه خود-تعیینگری بررسی کرد. 120 دانشجوی دختر و پسر که واحد تربیت بدنی عمومی را در دانشگاه انتخاب کرده بودند پرسشنامههای رفتار حمایتی و کنترلی مربی (فنتون و همکاران، 2014)، رضایتمندی و ناکامی از نیازهای اساسی روانشناختی (چن و همکاران، 2014) و میل به انجام فعالیت ورزشی در آینده (چاتسیسازانتیز و همکاران، 2003) را تکمیل کردند. از روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار اسپیاساس و آموس انجام گرفت. نتایج نشان داد که رفتارهای حمایتی ادراک شده به طور مستقیم بر میل به فعالیت ورزشی تاثیر گذار بود (01/0> p؛ 20/0 = β). رفتارهای حمایتی همچنین به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایتمندی از نیازهای اساسی بر میل به فعالیت ورزشی دانشجویان تاثیر داشت. رفتارهای کنترلی اما تنها بر ناکامی از نیازهای اساسی روانشناختی تاثیر گذاشت (05/0> p؛ 30/0- = β)، و تاثیر در میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان نداشت. رویکرد نظریه خود-تعیینگری مورد حمایت قرار گرفت، بدین شکل که، در صورتی که مربیان از نیاز اساسی روانشناختی برای خود-تعیینی دانشجویان در تربیت بدنی حمایت کنند، آنها ارضاء نیازهای اساسی را تجربه کرده و میل بیشتری برای انجام فعالیت بدنی خواهند داشت. ملزومات این پژوهش میتواند برای معلمان ورزشی در دانشگاه کاربردی باشد.
There has been a growing importance in relation to students’ intention to continue physical activities. The current study, based on self-determination theory, investigated teachers’ interpersonal behaviors in students’ intention to continue physical activities through basic psychological needs mediation role. 120 students who participated in physical education courses fill out the perception of teachers’ autonomy-supportive and control (Fenton et al. 2014), basic psychological needs satisfaction and frustration (Chen et al. 2014), and students’ intention to continue physical activity in future (Chatzisarantis et al. 2003) scales. Pearson correlations and path analysis were used. Also, data were analyzed using SPSS and AMOS. Findings showed that teachers’ autonomy-supportive behaviors directly affect students’ intention to persist (β = .20; p < .01). Also, teachers’ autonomy-supportive behaviors indirectly through basic need satisfaction affected students’ intention to persist. Controlling behaviors only affect basic needs frustration (β = .30; p < .01), but it did not affect students’ intention to persist. The self-determination theory tenets received support, in which when teachers support students’ needs, it results in students need satisfaction and in fact it affects students’ intention to continue physical activity in future. The implication of this study would be applicable for physical education teachers.