چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان تناسب مؤلفههای برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه (اهداف، موضوعات و محتوای دروس، شیوههای آموزشی و ارزشیابی) با مفاهیم آموزش چند فرهنگی و تاکید بر این نوع آموزش به عنوان رویکردی جدید در آموزش و فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه دانشآموزان با فرهنگ، قومیت، مذهب، جنسیت، زبان، تواناییهای ویژه و طبقات اجتماعی مختلف به صورت توصیفی-پیمایشی بر روی 220 نفر از مدیران و معلمان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان کامیاران که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند، اجرا گردید. دادههای بدست آمده از پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی نظیر کنترل کیفیت آماری، آزمون t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که هر چند بین دیدگاه مدیران و معلمان زن و مرد در دو دوره راهنمایی و متوسطه تفاوتهایی وجود دارد ولی به طور کلی از نظر مدیران و معلمان هر دو دوره اهداف برنامه درسی و محتوای دروس در دوره راهنمایی و متوسطه با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب ندارد اما شیوههای آموزشی و ارزشیابی از دانشآموزان با مفاهیم آموزش چند فرهنگی تناسب دارد که علت این نتیجه را میتوان آزادی عمل معلمان در بکارگیری روشهای تدریس و ارزشیابی از دانش آموزان و توجه به نیازهای متنوع و متفاوت آنان دانست.
خلاصه ماشینی:
بررسي تناسب مؤلفه هاي برنامه درسي مدارس با آموزش چند فرهنگي از ديدگاه مديران و معلمان دوره راهنمايي و متوسطه 1 دکتر علي اکبر خسروي 2 عادل حلاج دهقاني 3 بهاره بابايي تاريخ وصول : ٩٦/١٢/١٤ تاريخ پذيرش : ٩٧/٣/٢٥ چکيده اين پژوهش با هدف بررسي ميزان تناسب مؤلفه هاي برنامه درسي دوره راهنمايي و متوسطه (اهداف ، موضوعات و محتواي دروس ، شيوه هاي آموزشي و ارزشيابي) با مفاهيم آموزش چند فرهنگي و تاکيد بر اين نوع آموزش به عنوان رويکردي جديد در آموزش و فراهم نمودن فرصت هاي برابر آموزشي براي همه دانش - آموزان با فرهنگ ، قوميت ، مذهب ، جنسيت ، زبان ، تواناييهاي ويژه و طبقات اجتماعي مختلف به صورت توصيفي-پيمايشي بر روي ٢٢٠ نفر از مديران و معلمان دوره راهنمايي و متوسطه شهرستان کامياران که به صورت تصادفي طبقه اي انتخاب شدند، اجرا گرديد.
نتايج پژوهش نشان ميدهد که هر چند بين ديدگاه مديران و معلمان زن و مرد در دو دوره راهنمايي و متوسطه تفاوت هايي وجود دارد ولي به طور کلي از نظر مديران و معلمان هر دو دوره اهداف برنامه درسي و محتواي دروس در دوره راهنمايي و متوسطه با مفاهيم آموزش چند فرهنگي تناسب ندارد اما شيوه هاي آموزشي و ارزشيابي از دانش آموزان با مفاهيم آموزش چند فرهنگي تناسب دارد که علت اين نتيجه را ميتوان آزادي عمل معلمان در بکارگيري روش هاي تدريس و ارزشيابي از دانش آموزان و توجه به نيازهاي متنوع و متفاوت آنان دانست .