چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ذهنیت فلسفی، ایدئولوژی برنامه درسی و رویکردهای تدریس دبیران دوره متوسطه دوم بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی میباشد که با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم رشتههای نظری شهرستان نهاوند به تعداد 244 نفر می باشد که با روش سرشماری در نهایت 183پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامههای ذهنیت فلسفی (1382)، ایدئولوژی برنامه درسی(1393) و رویکردهای تدریس(2007) میباشد روایی صوری پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید؛ ضریب آلفای کرونباخ برای ذهنیت فلسفی 72/0و رویکرد تدریس 85/0 و ضریب باز آزمایی برای هریک از ابعاد ایدئولوژی برنامه درسی بالاتر از 69/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss V22در دو بخش آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و نمودار) و استنباطی(آزمون لوین، تحلیل واریانس تک متغیره و چندمتغیره) بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در ذهنیت فلسفی و ابعاد تعمق، انعطافپذیری، همچنین رویکرد تدریس معلم محور و محصل محور برحسب جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین تفاوتی بین معلمان مرد و زن در جامعیت، ایدئولوژی دانشپژوهان علمی، کارایی اجتماعی، یادگیرنده محور و بازسازی اجتماعی ملاحظه نگردید. نتایج حاکی از آن بود که بین نمرات بعد انعطافپذیری برحسب مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي - پژوهشي تحقيقات مديريت آموزشي سلل دهم ، شملره اول ، پلييز ١٣٩٧ )پيلپي ٣٧( بررسي ذهنيت فلسفي ، ايدئولوژي برنامه درسي و رويکردهاي تدريس دبيران دوره متوسطه دوم بر اساس ويژگيهاي جمعيت شناختي سه راب محمدي پويا١، محمد جوادي پور٢ و نوروزعلي کرمدوست 3 چکيده هدف پژوهش حلضر بررسي ذهنيت فلسفي، ايدئولوژي برنلمه درسي و رويکردهلي تدريس دبيران دوره متوسط ه دوم بر اسلس ويژگيهلي جمعيت شنلختي ميبلشد که بل استفلده از روش توصيفي - پيمليشي انجلم شده است .
همچنين ، نتليج پژوهش ملکي)١٣٩٠( بل عنوان » بررسي نوع ايدئولوژي برنلمه درسي اعضلي هيأت علمي دانشکده هلي علوم تربيتي دانشگله هلي دولتي سط ح شهر تهران در سلل تحصيلي ٩٠-٨٩« مبني بر بررسي متغيرهلي جمعيت شنلختي ؛ حلکي از آن بود که جنسيت ، مرتبه علمي و سلبقه تدريس نيز نشلن داد که اعضلي هيأت علمي مرد وزن بل هر مرتبه علمي و بل هر سلبق تدريس ، گرايش غللب خود را به ايدئولوژي يلدگيرنده – محور نشلن داده اند.
بل بررسي نتليج پژوهشيهلي انجلم شده مبني ارزش و اثرگذاري ويژگيهلي جمعيت شنلختي، پژوهش حلضر درصدد است که به بررسي نقش جنسيت و مدرک تحصيلي در مؤلفه هلي ذهنيت فلسفي، ايدئولوژي برنلمه درسي و رويکردهلي تدريس دبيران متوسط ه نظري بپردازد.