چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی سلامت روان، سبک زندگی و هویت دینی بین کاربران فعال و عادی شبکه¬های اجتماعی است. نوع پژوهش توصیفی و روش آن همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دو دانشکده حقوق و علوم سیاسی و علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل می¬دادند و تعداد 321 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه سلامت روانی کیز (2002)، سبک زندگی میلر و اسمیت (2001) و پرسشنامه هویت دینی خوشاوی (1390) در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که سطح سلامت روان (0001/0= p)، سطح سبک زندگی (0001/0= p) و هویت دینی در کاربران عادی در مقایسه با کاربران فعال از لحاظ آماری (0001/0= p) بهطور معناداری بیشتر است. درواقع، کاربران عادی از سلامت روان بیشتر، سبک زندگی مناسب¬تر و هویت دینی منسجم¬تری برخوردار می¬باشند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به افزایش روزافزون تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و نیز تأثیرات گسترده و نقـش مهمـی کـه امـروزه شـبکه هـای اجتماعی در زندگی روزمره افراد، حالات هیجانی و سلامت روان ، تغییـر الگوهـای برقراری ارتباط ، ارزش ها، فرهنگ دینـی و روابـط خـانوادگی دارنـد، پـرداختن بـه تأثیرات مثبت و منفی این شبکه ها و افزایش آگاهی افراد در راستای استفاده مناسب از شبکه های اجتماعی به منظور حداکثر بهره مندی از قابلیت ها و به حداقل رسـاندن آسیب های این فضا امری ضروری به شمار میرود.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سـطح سلامت روان ، سبک زندگی و هویت دینی در کاربران عـادی، در مقایسـه بـا کـاربران فعـال به طور معناداری بیشتر است و به طور کلی میتوان گفت کاربران عادی که نسبت به کـاربران فعال ساعات کمتری را صرف استفاده از شبکه های مجازی میکنند، از سلامت روان بیشـتر، سبک زندگی سالم تر و هویت دینی منسجم تری برخوردار بودند.
پژوهش فرقانی و مهاجری (١٣٩٧) نیز نشـان داد کـه بـین مؤلفه های سبک زندگی مانند تغییر در نوع پوشش ، شـیوه تغذیـه ، خـودآرایی، انتخـاب اثاثیه و دکوراسیون ، سبک خرید، شیوه های گذراندن اوقات فراغت و برقراری ارتباطات با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه وجود دارد و با افزایش ساعات اسـتفاده از این شبکه ها تغییر در هر یک از مؤلفه هـای سـبک زنـدگی نیـز بیشـتر مـیشـود.
پژوهش موسـیوند و همکاران (١٣٩٦) نیز نشان داد کـه بـین میـزان مشـارکت و فعـال بـودن کـاربران در استفاده از شبکه های اجتماعی و هویت دینی آنها رابطه معناداری وجود دارد و هـرچـه کـاربران در اسـتفاده از شـبکه هـای اجتمـاعی فعـال و مشـارکت جـو باشـند، احتمـال تأثیرپذیری هویت دینی آنان بیشتر است .