چکیده:
باور به امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و غیبت ایشان یکی از مهمترین اعتقادات امامیه است. در رابطه با غیبت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف در روایات اهلبیت علیهم السّلام دو رویکرد تشویقی و تحذیری بیان شده است؛ در رویکرد تشویقی به آثار انتظار و فضیلت والای دنیوی و اخروی آن اشاره شده است؛ همچنانکه در رویکرد تحذیری چالشها و فتنههای عصر غیبت بیان گردیده و منتظران را به این چالشها و فتنهها هشدار دادهاند. خطر این چالشها تا آنجا بوده که بر اساس برخی از روایات معتبر، برخی از کسانی که باور به امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف دارند، در این اعتقاد دچار شک و تردید میشوند و برخی وجود آن حضرت را انکار مینمایند. با توجه به اهمیت این مطلب، پرداختن به راهکارهای اساسی در مقابله با این چالشها حائز اهمیت است. بر همین اساس پژوهش فرا رو با روش توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر مباحث دینی، با نگاهی عصری چالشهای عصر حاضر در اینباره را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در اینباره به راهکارهای مقابله با این چالشها در ابعاد: معرفتی و فرهنگی _ اجتماعی اشاره نموده است. نتیجه آنکه توجه به این راهکارها ضمن مقابله با چالشها و فتنههای عصر غیبت، به تقویت فرهنگ مهدویت در جامعه کمک مینماید که غایت این مهم، افزایش معرفت نسبت به امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و تلاش در جهت زمینهسازی ظهور ایشان خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"/> در قیامت معرفی مینماید: «فمن ثبت منهم علی دینه و لم یقس قلبه لطول أمد غیبة إمامه فهو معی فی درجتی یوم القیامة»(صدوق، 1395: ج1، 303)، محشور شدن با اهلبیت؟عهم؟ و همرتبگی با آنان (مجلسی، 1362: ج51، 151)، مجاهدت همراه پیامبراکرم؟ص؟ (همو: 133)، ثواب هزار شهید جنگ بدر و احد (همو: ج52، 125) و پاداش فراوان (کلینی، 1362: ج1، 33) از دیگر آثار انتظار صحیح در عصر غیبت است، این فضیلتها و پاداشها نشان از آن دارد که در عصر غیبت کار منتظران بسی دشوار و سخت است که پایداری بر دین و اعتقاد به امام عصر؟عج؟ آنچنان دشوار میشود که ثابت قدم ماندن بر این امر، نتیجهاش محشور شدن و همراهی با امیرالمؤمنین؟ع؟ در روز قیامت است؛ بر همین اساس در بعد تحذیری یا هشداری به فتنهها و چالشهای عصر غیبت اشاره شده است و اهلبیت؟عهم؟ پیروان خود را به فتنههای سهمگین عصر غیبت هشدار دادهاند.
در عصر حاضر این مسئله شدت بیشتری پیدا نموده است و با راهکارهای متعدد مانند سختگیری بر مسلمانان (lambert& Mazer, 2011: 135)، اسلامهراسی و اسلامستیزی (Allen, 2001)، فشارهای اقتصادی (Hufbauer, 1990)، فشارهای نظامی (National Scurity Strategy, 2006, 2010, 2015)، تلاش برای سیطره بر کشورهای اسلامی (سیونگ یو، 1387: 493) و تفرقهافکنی و ترویج شبهات در جامعه اسلامی سعی در تضعیف باورهای دینی در جوامع اسلامی دارند.