چکیده:
رشد و گسترش ابعاد تجاری حقوق مالکیت معنوی که به ویژه متأثر از تکنولوژیهای نوین ارتباطات و اطلاعات بود باعث شد که این موضوع در اساسنامه سازمان جهانی تجارت از جایگاهی مهم و برجسته برخوردار شود و موافقتنامه مستقلی به این موضوع اختصاص یابد. نیمنگاهی به موافقتنامه راجع به جنبههای تجاری حقوق مالکیت معنوی نشان میدهد که چگونه جامعه جهانی در پی قانونمندی و حمایت از حقوق مالکیت معنوی برآمده است.
خلاصه ماشینی:
مع الوصف باید خاطر نشان ساخت که اصل رفتار ملی در مورد هنرمندان اجر ا کننده ، تهیه کنندگان فونوگرام و سازمان های پخش نسبت به تمامی حقوق مقرر در کنوانسیون رم ، برقرار نگردیده بلکه تنها در خصوص حقوقی است که در خود موافقت نامه TRIPS پیش بینی شده اند.
موافقت نامه TRIPS این تمایز را از بین برده و کپی رایت و حقوق هنرمندان اجر ا کننده و تهیه کنندگان فونوگرام و سازمان های پخش برنامه را در یک سطح قرار داده است .
١٧ به هرحال باید خاطرنشان شد که اعطای این حقوق الزامی نمی باشد چون به موجب ماده ١٤( بند ٣) آن دسته از کشورهای عضو که چنین حقوقی را به سازمان های پخش اعطا نمیکنند باید امکان جلوگیری از اعمال فوق را طبق مقررات کنوانسیون برن ، برای دارندگان حق در موضوع برنامه های پخش شده ، فراهم آورند.
ب اصل رفتار ملی در مورد حقوق مرتبط در مورد حقوق مرتبط با کپی رایت (حقوق منتسب به هنرمندان اجر ا کننده ، تهیه کنندگان فونوگرام و سازمان های پخش برنامه ) اصل رفتار ملی تنها در مورد حقوقی اعمال می شود که در موافقت نامه TRIPS مقرر شده است .
مؤلفان می توانند (مشروط به استثناآت برن ) هر حقوقی را که در زمینه کپی رایت به اتباع کشور طرف دعوی اعطا شده است ، مطالبه نمایند، اما اجر ا کنندگان ، تهیه کنندگان فونوگرام و سازمان های پخش نمی توانند تمامی حمایت های اعطاشده به موجب کنوانسیون رم را ادعا نمایند بلکه تنها می توانند حقوقی را مطالبه کنند که در موافقت نامه TRIPS برایشان مقرر شده است .