چکیده:
یکی از مشخصههای هزاره سوم، رویکرد جهانی شدن میباشد که به طور قطع بسیاری از مؤلفههای امنیتی، کنترل اجتماعی، روابط فرهنگی، سیاسی، بومی و بینالمللی را تغییر داده است. با این وجود جامعه جهانی همچنان با چالشهایی جدی در زمینه دستیابی به صلح و امنیت بینالمللی روبهرو است. موارد متعدد نقض حقوق بشر موجب شده است که دولتهای جهان به فکر یافتن راهحلی به منظور جلوگیری از وقوع چنین پیشامدهایی باشند. به طور کلی موضوعاتی وجود دارند که منحصر به جامعه خاصی نیستند بلکه از مسائل مشترک انسانها در هزاره سوم به شمار میروند و نمیتوان از بعد جهانی آنها غافل شد. از این رو آموزش این مسائل مستلزم دیدگاهی کلاننگر میباشد. از مهمترین این مسائل، صلح و حقوق بشر میباشد. ماده 55 منشور سازمان ملل متحد احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی را مبنای تحقق صلح و امنیت در جهان معرفی مینماید. یکی از بهترین راههای ترویج حقوق بشر و احترام به آزادیهای اساسی، درونی ساختن و نهادینه کردن ارزشها میباشد که به منظور تحقق این امر آموزش صلح و حقوق بشر ضروری است. هدف از این نوشتار در وهله نخست تعیین فروض اصلی و ایجاد ضرورت و آشنایی با آموزش صلح و حقوق بشر در برنامههای درسی و بررسی ابعاد حقوقی آن است. در وهله دوم، فرایند ایجاد و تقویت صلح و فرهنگ حقوق بشر از طریق آموزش آنها در برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. در انتها، لوازم مؤثر و ضروری تحقق برنامههای آموزش صلح و حقوق بشر مورد بررسی قرار میگیرد. این مقاله در نظر دارد از طریق روش تحلیل علمی و بهرهگیری از منابع و اسناد معتبر و متقن اثبات کند که آیا بین توسعه حقوق بشر و حمایت از صلح از طریق برنامههای آموزشی- تربیتی و پیشرفت در زمینههای اقتصادی و اجتماعی سنخیت و ارتباط منطقی وجود دارد یا خیر؟ نقش اساسی صلح و آموزش حقوق بشر در برنامههای درسی یک نیاز جهانی است که رعایت آن مبنایی برای ساختار سیاسی آزادی انسان به شمار میرود. ما در این تحقیق برآنیم تا میزان نفوذ و موفقیت این نوع نگرش را که تعلیم و تربیت یک حق بشری است و یک وسیله ضروری در اجرا و تحقق اهداف مبتنی بر تساوی، توسعه و صلح و یک شرط اجتنابناپذیر در پیشبرد و همبستگی ملتها در همه زمینههاست، نشان دهیم.
خلاصه ماشینی:
این مقاله در نظـر دارد از طریـق روش تحلیـل علمی و بهره گیری از منابع و اسناد معتبر و متقن اثبات کند که آیا بـین توسـعه حقـوق بشر و حمایت از صلح از طریق برنامه های آموزشی - تربیتی و پیشرفت در زمینـه هـای اقتصادی و اجتماعی سنخیت و ارتباط منطقی وجود دارد یا خیر؟ نقش اساسی صلح و آموزش حقوق بشر در برنامه های درسی یک نیاز جهانی است کـه رعایـت آن مبنـایی برای ساختار سیاسی آزادی انسان به شمار می رود.
Claude (1997), Human Rights as Education for Peace, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, p.
بـا توجه به مفاد اسناد مذکور، می توان آموزش حقـوق بـشر را چنـین تعریـف کـرد: «تعلـیم ، نـشر و کوشش برای اطلاع رسانی حقوق بشر با هدف ایجاد فرهنگ جهانی حقوق بشر، از طریق شناسایی دانش ها، مهارت ها و ترکیبی از روش هایی که به تقویت احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی ؛ توسعه کامل شخصیت انسان و مفهوم شأن و مقـام او؛ تـرویج تفـاهم ، مـدارا، تـساوی جنـسیت و دوستی میان تمامی اقوام و گروه های مختلف نژادی ، ملیتی ، دینی ، مذهبی و زبانی ؛ توانمند سـاختن تمامی افراد برای مشارکت فعال در یک جامعه آزاد؛ توسعه بخشیدن به فعالیت هـای سـازمان ملـل متحد برای حفظ صلح منجر می شود».
net/pdfs/Peace_Education_Through_Human_Rights.