چکیده:
هدف پژوهش حاضر فهم جامع و نگرش فراگیر اندیشه سیاسی اسلام از آزادی سیاسی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و نتایج نشان داد، در اندیشه سیاسی اسلام و منطق الهی، همۀ ساحتهای درونی و بیرونی آزادی سیاسی در نظر گرفته میشود و تاکید شده است که اگر انسان از درون، گرفتار بندهای نفسانی باشد، تجربۀ آزادی سیاسی را به طور کامل نخواهد داشت و امکان دارد که در دام ثروت و قدرت گرفتار شده و با افسون آن دو، از آن ارمغان الهی چشم پوشد و در خدمت طاغوتها درآمده و برای اسارت دیگران نیز فرمانبری کند. اگر در جامعهای عدالت، حکمفرما شود، در آن آزادی نیز وجود خواهد داشت، در همه عدالتها، آزادی هست، اما در همه آزادیها، عدالت نیست.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش توصیفی – تحلیلی اسـت ، و نتایج نشان داد، در اندیشه سیاسی اسلام و منطق الهی، همه ساحت های درونی و بیرونی آزادی سیاسی در نظر گرفته می شود و تأکیـد شده است که اگر انسان از درون ، گرفتار بندهای نفسانی باشد، تجربه آزادی سیاسی را به طور کامل نخواهد داشت ، و امکـان دارد در دام ثروت و قدرت گرفتار شده و با افسون آن دو، از آن ارمغان الهی چشم پوشد و در خدمت طاغوت ها درآمده و بـرای اسـارت دیگـران نیـز فرمان بری کند.
در فرضیه بر این امر تأکید می شود که در این اندیشه و منطق و با توجه به نگرش جامع و فراگیر اندیشه دینی، به آزادی سیاسی، همه ساحت های درونی و بیرونی آن سیاسی در نظر گرفته شده است ، چنین نیست که آزادی سیاسی امری صرفا بیرونی و عینی باشد، بلکه اگر انسان از درون ، گرفتار بندهای نفسانی باشد، تجربه آزادی سیاسی را به طور کامل نخواهد داشت و هر آینه امکان دارد که در دام ثروت و قدرت گرفتار شده و با افسون آن دو، از آن ارمغان الهی چشم پوشد و ضمن اسارت خود، در خدمت طاغوت ها درآمده و برای اسارت دیگران نیز فرمانبری کند.
از حریت تا آزادی سیاسی در نگرش فراگیر و جامع اندیشه اسلامی و قرآن کریم به آزادی سیاسی، زوایای گوناگون آن در نظر گرفته شده است ، در این نگره ، آزادی سیاسی یعنی افراد، گروه ها و تشکل ها برای انجام دادن فعالیت های مطلوب سیاسی، می توانند و مجال مییابند تا با گذر از بندهای درونی، از موانع بیرونی سیاسی- اجتماعی و قدرت حاکم ، رهایی یابند و با برخورداری از حقوق شهروندی، در جهت کمال انسانی حرکت کنند.