چکیده:
انبوهی تولیدات سینمایی آخرالزمانی هالیوود، القای تفکر روبه زوال رفتن جهان به دلیل حضور کشورهایی که با تولید تسلیحات اتمی، تهدیدکننده اصلی بشریتاند؛ در کنار ضرورت نجات بشر با رسیدن به سرزمین موعود با تمسک به نمادهای نجاتبخش تفکر کابالا، همه برای مقابله با اعتقادات دینی مورد توسعه توسط مکتب مبین اسلام و حرکت شیعی شکل داده شده از جانب جمهوری اسلامی ایران و روحیه انقلابی کشورهای تبعیتکننده از این ارزشها است. نمایش مدعیان دروغین نجاتبخش انسان و منجیانی که خود اهل تخریب و ریا هستند، تفکر مصلح را در نگاه مردم بسیار مخدوش، شکننده و مخرب جلوه میدهد. پژوهش حاضر به طرح مقوله منجی در فیلمهای سینمایی هالیوودی میپردازد و ادعاهای منجیان غیرمصلح را برای نجات جهان با رویکردی صهیونیزم محور با عناصری از تفکر کابالا مورد ارزیابی قرار میدهد. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوی با دو تکنیک ارزیابی و مقولهای است و واحد تحلیل در مطالعه فیلمهای سینمایی، صحنه است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه تولیدات سینمایی منتشر شده با مضمون هالیوود است. روش نمونهگیری، روش تلفیقی یا ترکیبی است که با دو تکنیک، چندمرحلهای و هدفمند، اجرا شده است. ساختار فیلمهای سینمایی تولید شده در هالیوود، در کنار قالبهای پر جاذبه به همراه محتوایی علاقهمند به علائق انسانی، مخاطب این نوع از فیلمهای سینمایی را با خود همراه نموده و به طور ضمنی، گرایشهایی مدافعهگرانه از صهیونیزم را در ایشان تقویت مینماید. منجی نمایش داده شده در این نوع از تولیدات، سیاستمدار، تخریبگر، غیرمصلح و ستیزهجویند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش نیز توجه به این ادعاها مبتنی بر محتوی فیلمهای سینمایی هالیوودی از تصویر بر ساخت شده از منجی است که ادعای نجات جهان را در قالب یک ابرقهرمان یا قدیس دارد که نمادها ونشانهای به خدمت گرفته شده برای نمایش آن، جهتدهی و چارچوبسازی تصورات وتلقیهای تماشاچی فیلمهای سینمایی بر پرده سینما یا بیننده تلویزیونی است.
سؤال اصلی این است که منجی در تولیدات سینمایی هالیوودی معطوف به آخرالزمان چگونه به تصویر کشیده شده است و چگونه تفکر مخاطب منطبق با منجیان از نوع تفکر صهیونیستی چارچوبسازی میشود.
<H2>اهداف</H2> هدف اصلی این پژوهش شناخت شیوههای بازنمایی منجی در تولیدات سینمایی هالیوودی معطوف به آخرالزمان و شناخت نحوه چارچوبسازی تفکر مخاطب، منطبق با منجیان از نوع تفکر صهیونیستی است.
منجی نمایش داده شده، فردی تخریبگر، اهل زدوبند با سیاستمداران و خود دنیاطلب است؛ به دنبال اصلاح نیست؛ بلکه برای نجات جسم بشر تلاش میکند و روح انسان را به دست فراموشی سپرده است.
عناصر برجسته شده این نوع از تولیدات، عمدتا نمایشگر جنبههای سیاسی و جنگطلبانه صاحبان قدرت، با دستمایه آخرالزمان و با تأکید بر منجیانی دروغین است که خود نیازمند نجاتاند، زیرا روحی پر از شرارت دارند و حاضرند برای رسیدن به اهداف با استفاده از هر وسیلهای، هر کاری، انجام دهند.
_ بسیاری از ابعاد و زمینههای دیگر ترویج شده در باب آخرالزمان و منجی در سینمای هالیوود وجود دارد که نیازمند توجه پژوهشگران محترم در این عرصه برای پژوهش است تا تصویری روشنتر از حربههای سرمایهداران صاحب قدرت در این وادی، به مخاطبان حقیقت بین، برسد.