چکیده:
در مقاله ی پیشرو هدف این است که با بررسی توامان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن، ظرفیتها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ای بررسی شده و به روش توصیفی- تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهتهای ساختاری و محتوایی با کمدی الهی، چه قابلیت هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه ای خواهد داشت. با این توصیف، از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه ی ارداویرافنامه با آن، میتوان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش، تعلیق و خردهروایت های مکمل، ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن، ویژگی های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ، میتوان شخصیت ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل، خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال، به شخصیتهایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است، در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین، قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمّی و گسترش توصیف و تصویر مکانی، به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه ای اقتباسی چند مرحلهای تبدیل شود.
خلاصه ماشینی:
دريافت : ١٣٦٩/١٢/١١ پذيرش : ١٣٦٧/٥/١٦ چکيده در مقالۀ پيش رو هدف اين است که با بررسي توأمان بخش دوزخ از متن کمدي الهي دانته و بازي اقتباسي از آن ، ظرفيت ها و روند تحولات متن ادبي در تبديل به بازي رايانه اي بررسي شود و به روش توصيفي تحليلي به اين سؤال اصلي پاسخ داده شود که ارداويرافنامه ، از ادبيات کلاسيک فارسي، با توجه به شباهت هاي ساختاري و محتوايي با کمدي الهي، چه قابليت هايي براي بازتوليد در قالب بازي رايانه اي خواهد داشت .
٧) و با استقبال کاربران زيادي نيز روبه رو شده (آقابابايي، ١٣٦٩) با بخش اول کمدي الهي دانته (دوزخ ) که منبع اقتباس سازندگان بازي بوده است در سه سطح داستان ، شخصيت ها و فضا و مکان مقايسه شود و روند تحول متن ادبي به بازي رايانه اي مورد بررسي قرار گيرد؛ سپس براساس نتايج و با توجه به شباهت هاي ساختاري و محتوايي متن کمدي الهي با متن ادبي ارداويرافنامه ، به اين سؤال اصلي پاسخ داده شود که اين اثر چه ظرفيت هايي براي تبديل شدن به بازي رايانه اي ايراني دارد و در روند ساخت بازي اقتباسي از آن ، چه تغييراتي قابل پيش بيني خواهد بود.