چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تفکر زیربنایی شکل گیری آرزوهای شغلی در کودکان و نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانش آموزان شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی مرحله ای از بین 6 ناحیه آموزش و پرورش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه بود و نتایج آن با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی) در نرم افزار SPSS-22 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از مطالعه نشان داد که در تعیین تفکر آرزوهای شغلی چهار عامل زیربنایی و تاثیرگذار اندازه و قدرت، کلیشه های جنسیتی، منزلت شغل و خود درونی برای کودکان و نوجوانان نقش داشت (05/0P<). همچنین، خاص شدن تفکر زیربنایی آرزوهای شغلی در آنها وجود داشت، به طوریکه مشاغل تخصصی را بیش از مشاغل غیرتخصصی آرزو کردند. پزشکی به عنوان یک شغل تخصصی اولین آرزوی شغلی کودکان و نوجوانان بود و پس از آن مهندسی و پلیسی قرار داشت (05/0P<). بنابراین، می توان نتیجه گرفت که معیارهای تفکر زیربنایی آرزوهای شغلی در کودکان وجود دارد و لازم است جهت سهولت در پیشرفت و انتخاب شغل آینده، تقویت شوند.
The aim of the present study was investigating the underlying thinking of career aspiration formation in children and Adolecents. The research method was descriptive. The studied sample consisted of 120 students in Isfahan who were selected by stratified random sampling, among 6 educational districts. Data gathering instrument was interview and the results were analyzed using descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential statistics (Chi-square) by SPSS-22 software. Findings of this study showed that in determining the career aspiration thinking, there were four underlying and effective factors such as size and power, gender stereotype, career status and self-esteem for children and teens (P<0/05). Also, there were specialization of the underlying thinking of career aspirations, so that they wished more specialized career than non-specialized one. Medicine as a specialized profession was the first career aspiration for children and teens and then engineering and policeman (P<0/05). Therefore, it can be concluded that there are underlying thinking criteria of career aspiration in children and they need to be strengthened in order to facilitate the development and selection of the future career.
خلاصه ماشینی:
Findings of يافته هاي حاصل از مطالعه نشان داد که در تعيين تفکر this study showed that in determining the career aspiration thinking, there were four آرزوهاي شغلي چهار عامل زيربنايي و تأثيرگذار اندازه underlying and effective factors such as و قدرت ، کليشه هاي جنسيتي، منزلت شغل و خود size and power, gender stereotype, career دروني براي کودکان و نوجوانان نقش داشت status and self-esteem for children and teens (P P).
بنابراين ، are underlying thinking criteria of career ميتوان نتيجه گرفت که معيارهاي تفکر زيربنايي aspiration in children and they need to be strengthened in order to facilitate the آرزوهاي شغلي در کودکان وجود دارد و لازم است development and selection of the future جهت سهولت در پيشرفت و انتخاب شغل آينده ، career.
جامعه ، نمونه ي آماري و روش نمونه گيري جامعه ي مورد مطالعه در پژوهش حاضر، کودکان ١١-٥ سال و نوجوانان ١٨-١٢ سال شهر اصفهان اعم از دختر و پسر در چهار مقطع پيش دبستاني، دبستان ، متوسطه اول و متوسطه دوم 1 - Creed, Wong & Hood 2 - Fiebig & Beauregard 3- Zazgyva, Zuh, Voidazan, Gergely & Pop 4 - Al Subai, Ali & IbrahimAndijani 5 - Seetharaman & Logaraj بودند.
پس ميتوان نتيجه گرفت که آرزوهاي شغلي و تغيير آنها داراي فلسفه و منطق زيربنايي هستند و مشاغلي که کودکان و نوجوانان آرزو ميکنند، ناشي از تأثير مفاهيم چهارگانه ي رشدي از نظر گاتفردسون (اندازه و قدرت ، کليشه هاي جنسيتي، منزلت اجتماعي و خود دروني) ميباشد.