چکیده:
هدف: امروزه گرایش به سوءمصرف مواد مخدر و روان گردان ها در دختران، ازجمله آسیبهای اجتماعی است که توجه مسئولین و صاحب نظران عرصه های مختلف از قبیل جامعه شناسان، پزشکان، روان شناسان و غیره را به خود جلب کرده است. بررسی رابطه میزان آگاهی از اثرات سوءمصرف مواد مخدر، روان گردان ها و قوانین مرتبط، با میزان گرایش به استفاده از مواد مذکور در دختران دانش آموزمی باشد. روش: طرح پژوهش توصیفی-علّی بود. نمونه پژوهش شامل دختران دانش آموز مقطع متوسطه دوم شهر تهران که تعداد 399 نفر با ترکیب دو روش نمونه گیری خوشهای و طبقه بندی غیرنسبتی برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه بود. یافتهها: میزان آگاهی از اثرات و پیامدهای سوءمصرف مواد مخدر میان 64% دانشآموزان و میزان آگاهی از قوانین مبارزه با مواد مخدر میان 85% درصد دانشآموزان بالا بود. همچنین میزان گرایش به سوءمصرف مواد مخدر، در54% دانشآموزان پایین بود. نتیجه گیری: هرچه میزان آگاهی ازاثرات مصرف مواد مخدر و قوانین مرتبط افزایش یابد، گرایش به مصرف مواد مخدر کاهش مییابد. بنابراین میتوان همواره با بهکارگیری راهبردهای آموزشی جهت بالابردن سطح آگاهی دانشآموزان، درامر پیشگیری ازگرایش به سوءمصرف مواد مخدر استفاده کرد.
Today, the trend towards drug abuse and psychosis in girls, including social harm, has attracted the attention of officials and experts in various fields such as sociologists, doctors, psychologists, and so on. Objective: To investigate the relationship between the awareness of the effects of drug abuse, psychotropic substances and related laws, and the rate of use of the drugs in the student's hands. Method: The research design was descriptive-causal. The research sample consisted of 2nd grade high school students in Tehran, 399 people were selected by combining two cluster sampling methods and disproportionate classification. The data gathering tool was a questionnaire. Data analysis was performed using SPSS software. Results: The awareness of the effects and consequences of drug abuse among 64% of students and the awareness of anti-drug laws between 85% Students are high; the rate of drug abuse tendency is low in 54% of students. Conclusion: As the level of awareness of the effects of drug use increases, drug use tendency decreases. Therefore, using educational strategies to raise the level of knowledge of students, a drummer to prevent abuse, Used drugs.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد مطالعات زنان ، دانشگاه الزهرا، تهران ، ایران مقدمه مصـــرف موادمخدردر بین جوامع به ویژه ، در میان نوجوانان و جوانان در دهه های اخیر افزایش چشـمگیری داشـته اسـت ( ملکیور، چاسـاتنگ و گلدبرگ ١، ٢٠٠٧) وگستره جهانی مصــرف الکل ، مخدرها، ســیگار و داروهای روان گردان درمیان نوجوانان رو به افزایش بوده اسـت (کلی، بکر، ولف ، گریوز و اسـپیریتو ٢، ٢٠١٧)؛ درعصـرحاضــرافزایش سـوءمصــرف مواد مخدر و گرایش به آن به ویژه در بین نوجوانان و جوانان ، ازجمله آســـیب های اجتماعی اسـت ، بنابراین توجه مسـئولین و صاحب نظران از قبیل جامعه شناسان ، پزشکان ، روان شناسان و غیره را به خودجلب کرده اســـت .
در پژوهشـــی کـه بســـتامی (١٣٩٢)، با هدف تعیین رابطه ســـطح اعتیـادپـذیری و تغییر نگرش نســـبـت بـه مواد در میـان دانش آموزان مقطع متوســـطه شـــهر خرم آبـاد انجـام داد نتـایج حـاکی از این بود که اعتیادپذیری دانش آموزان تحت تاثیرنگرش آنان نسـبت به مواد مخدر اسـت .
در پژوهش لوین ، کلمنزا، رین و لیبرمن ٢ (٢٠١٧) نیزیافته ها نشــان داد ارتباطی قوی بین قرار گرفتن در معرض کانابینوئیدها و مصـــرف مواد در نوجوانـان وجود دارد، امـا مواجهـه بـا مواد مخـدر نمی توانـد تـأییـدکننده گرایش به آن باشـــد؛ بلکه دانش و نگرش آن ها تاثیر به ســـزایی در این مســـئله دارد (نقل از خـدری، ١٣٩٥).
Kendler, Heath, Neale, Kessler, & 5.
بدین ترتیب در این تحقیق به دنبال بررســـی رابطه بین آگاهی از اثرات (جســـمانی، روانی و اجتماعی) ســـوءمصـــرف مواد مخدر، روان گردان ها و گرایش بـه مواد مـذکور؛ و همچنین رابطـه بین آگاهی از قوانین مواد مخدر وگرایش به مواد مذکور در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران هستیم .