چکیده:
نقش قیام حضرت مهدی (عج) نیز استقرار حاکمیت اسلام در جامعه است و بنابراین بین قیام حضرت
حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بهطوریکه میتوان گفت قیام عاشورا
مقدمه قیام جهانی حضرت مهدی (عج) خواهد بودء زیرا برنامه اصلی هر دو امام بزرگوار استقرار
حاکمیت اسلام است مسئله مسئولیت در برابر حکومت و حاکمان از دیدگاه تشیع و نقش قیام عاشورا
و انتظار موعود در گسترش مسئولیت دینی -سیاسی شیعه به هرم زمامداری اسلامی و بهویژه توجه
خاص به رااس این مطرح میشود و در بخش فرهنگی - اجتماعی موضوع هویت بخشی فرهنگی
و اجتماعی عاشورا و انتظار به فرهنگ تشیع طرح میگردد و در هر بخش روشن میشود که چگونه
قیام عاشورا و انتظار موعود همسو با هم توانستهاند پایایی و پویایی شیعه و فرهنگ تشیع را در
عرصههای موردبحث و سایر عرصههای وابسته در پی داشته باشند. درصورتی که مراسمهای عزاداری
با سیره و شعارهای حقیقی حضرت ابیعبدالله الحسین (ع) انجام شود. تاثیر زیادی در تحقق امر
حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) داشته و دارد.
خلاصه ماشینی:
آینده بشر، آیندهای تاریک علیه جریان باطل و دینستیز و حقستیز است و فرجامی تلخ برای آنها در عصر قیام مهدوی و در تداوم نهضت حسینی رقم خورد و این هشداری است به همه اهریمنان تاریخ که تا دیر نشده، دست از جنایت و انحراف و ستمگری بردارند و بیش از این دستان ناپاک خود را با پلیدی و شیطنت آلوده نکنند از دیدگاه شیعه قیام عاشورا و انتظار موعود بهعنوان دو مؤلفه از مؤلفههای مهم فرهنگ تشیع در تداوم و پویایی این فرهنگ نقش اساسی و کلیدی داشتهاند.
اما تردیدی نیست که بازخوانی قیام عاشورا، واکاوی فرهنگ انتظار و نگاه نو به این دو مؤلفه ارزشمند مکتب تشیع، استفادههای راهبردی از آنها میتواند پایایی و پویایی شیعه را بیشتر کند و جامعه اسلامی و جهان معاصر را به اهداف برپایی قیام عاشورا و ظهور مهدی موعود (عج) نزدیک نماید.
امام صادق (ع) فرمود: «…[بعد از قیام مهدی]، تمام مشرکان در روی زمین محو میشوند» و «…صاحبالامر در آخرالزمان ظهور میکند و جباران و فراعنه را نابود میسازد و شرق و غرب عالم را مالک میشود» (بحرانی، 1375، ج 3: 230) و «…همانا نابودی پادشاهان ستمگر و ظالم، به دست قائم ما است».
در این دوران، دولت و صولت باطل فروپاشیده و دیگر مجالی برای قدرتنمایی و فسادگری نخواهد داشت؛ از امام باقر (ع) نقلشده است: «هنگامیکه قائم قیام کند، دوران باطل سپری خواهد شد» (رسولی محلاتی، 1383، ج 3: 212) و امام علی (ع) فرمود: «ترس و رعب پیشاپیش او حرکت میکند.