چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت میباشد که تعداد آنها برابر با 420 نفر است. از بین جامعه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 201 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونه آماری، از نمونهگیری تصادفی ساده و برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت و پیچیدگی) از پژوهشهای کروز و گمپس (2003) و پالمر و دانفورد (2002) استفاده شد. در زمینه راهبردهای رقابتی نیز با توجه به پژوهش میلر (1988 و 1987)، سه راهبرد رهبری هزینه، راهبرد متمایز ساختن محصول یا خدمت و راهبرد تمرکز بر محصول یا خدمت خاص در نظر گرفته شد. روایی پژوهش از روش محتوای و برای تایید ثبات درونی ابزار سنجش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی و تحلیل داده، مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 5/8 به کار برده شد. تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی با راهبرد رقابتی جامعه مورد مطالعه تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
خلاصه ماشینی:
با وجود این، به نظر میرسد که در زمینة روابط بین ساختار و راهبرد هنوز نیاز به پژوهشهای بیشتری وجود دارد؛ چرا که از ارائة رویکرد اقتضایی بیش از پنج دهه گذشته است و در این مدت، بسیاری از شرایط محیطی و ویژگی های سازمانها و شرکتها تغییر کرده است.
نکته دیگر این است که رویکرد اقتضایی بر راهبرد شرکت تمرکز دارد؛ اما به رویکرد مبتنی بر منابع راهبردهای رقابتی توجه میکند.
پژوهش کنونی با استفاده از الگویابی معادلههای ساختاری با توجه به جهتگیری برهم کنش ساختار و راهبرد رقابتی به دنبال بررسی میزان تاثیر ساختار سازمانی بر راهبردهای رقابتی است.
با توجه به نتایج بررسی و تحلیل دادههای پژوهش می توان بیان کرد که: رابطه معناداری بین راهبرد رقابتی و ساختار سازمانی وجود دارد؛ ولی شدت این رابطه بسیار ضعیف است؛ بنابر نظرات و نظریههای موجود، هماهنگی و تناسب بین راهبرد و ساختار سازمانی ضروری میباشد و برای موفقیت در اجرای راهبرد، به ویژگیهای ساختاری خاصی نیاز است، به طوری که در اجرای راهبرد، تمایز به ویژگی های ساختاری سازمان ارگانیکی نیازمند است و اجرای راهبرد رهبری هزینه با ساختار مکانیکی متناسب است [4].
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر راهبردهای رقابتی در کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت بود.
یافتههای پژوهش نشان می دهد که ساختار سازمانی، منبعی ارزشمند برای تقویت راهبردهای رقابتی است و از این طریق، می توان بر عملکرد شرکت تأثیر گذاشت.
An exploratory study of competitive strategies among hotels in a small developing Caribbean state, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 4(21): 491-500.