چکیده:
ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و رواﯾﺎت ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻋﻠﯿﻬﻢ اﻟﺴﻼم در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ اﺳﻼم ﻫﻤﻮاره ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻬﻢ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. از اﯾﻦ رﻫﮕﺬر، ﻋﻠﻮم و رﺷﺘﻪﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪدی ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺷﺪه و در ﮔﺬر زﻣﺎن ﺑﻪ رﺷﺪ و ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﯽ رﺳﯿﺪه اﻧﺪ. ﺳﻌﯽ داﻧﺸﻤﻨﺪان اﺳﻼﻣﯽ ﻫﻤﻮاره ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ »ﻗﺮآﻧﯽ ﮐﺮدن« داﻧﺶﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﻪ اﻗﺘﻀﺎی زﻣﺎن وارد ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﻓﮑﺮی ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﻼﻣﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻋﻠﻮم، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻄﺮح ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺟﻮاﻧﮕﺮاﯾﯽ در اﯾﻦ اﻣﺮ ﭼﺎﻟﺸﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ذﻫﻦﻫﺎ را ﺑﻪ ﺧﻮدﻣﻌﻄﻮف ﮐﺮده اﺳﺖ. درﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﯿﺶ رو ﺑﺎﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺟﻮاﻧﺎن در ﻗﺮآن و در ﻋﺮﺻﻪ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ در ﺻﺪر اﺳﻼم ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮان ﺟﻮان، ﺷﺒﻬﻪﻫﺎی ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در اﯾﻦ ﺑﺎره ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﭘﺎﺳﺦ داده ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
4) مدیران جوان و پیامبر اسلام در ساختار اداری حکومت نبوی، «کارآمدی»، «فضیلت» و «شایستگی» از اصول محوری تعیین مسوولیتها به شمار می رفت و «جوانان» که در میان سایر اقشار، گرایش بیشتری به آیین اسلام داشتند و از رویآورندگان نخستین دین محمدی بودند، بیشترین امتیاز را در تصدی مسوولیت های اداری، دفاعی، داوری و فرهنگی داشتند و در عرصه های مختلف، دیدگاهها و نظریات مشورتی ایشان مورد پسند و پذیرش پیامبراکرم صلوات الله علیه و آله قرار می گرفت که در این میان می توان به حضور چشمگیر، بی نظیر و به یاد ماندنی سرآمد جوانان، امام علی علیه اسلام در تمام عرصهها اشاره کرد.
در پی بازگشت این گروه، پیامبر صلوات الله علیه و آله جوان خوش سیمای مسلمان، مصعب بن عمیر را همراهشان ساخت تا در ابلاغ پیام دین در میان یثربیان تلاش کند و به آنان قرآن بیاموزد.
همچنین در نبرد تبوک، پرچم بنی مالک بن نجار به دست عماره بن حزم بود که رسول اکرم صلوات الله علیه و آله آن را از او ستاند و به یکی از جوانان آن قبیله، یعنی زید بن ثابت سپرد و در پاسخ به شکوهی عماره چنین فرمود: الاستیعاب، ج2، ص111؛ «زید بن ثابت در این جنگ حدود بیست ساله بود.
همچنین در سال هشتم هجرت، پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله او را به ناحیه یمن فرستاد و دستور داد که بر صد معجم البلدان، ج 3، ص 397؛ صدإ: نام قبیله ای از عرب است که سرزمین آنها نیز به همین نام، نامیده می شود.