چکیده:
تفکیک احادیث تفسیری امام رضا علیه السلام بعد از احصاء کامل، جداسازی نادرست
آنان از صوابشان و بیان نکات دقیقی که در فرمایش ایشان است؛ از دیرباز باید
مورد توجه قرار میگرفت. امروزه این کار به روش کتابخانهای و در قالب نرم افزار برای دقت بیشتر، امکان پذیراست تا بعد از احصاء این گهرهای نایاب. مورد
تحلیل قرار گیرند. به اینصورت که اگر حدیثی به طور نمونه از ایشان در زمینه
یگانه پرستی بیان شده، مورد موشکافی قرار گیرد تا نکات عمیق و دقیق آن
استنباط و به عنوان مرام درست تفکر و آبشخور ناب، به جامعه اعتقادی معرفی گردد؛ تا پیروان بدانند چگونه درست بیاندیشند تا گمراه نگشته و به بهروزی
در این سرا و نیکبختی درسرای دیگر برسند. از این رو این مقاله میکوشد که
بعد از بیان حدیثی در فضیلت سوره انعام، نمونهای از این احادیث را درباره حدوث
گیتنی به نمایش بگذارد تا چراغ فروزان راه همگان باشد.
خلاصه ماشینی:
نیم نگاهی به حدوث گیتی در حدیث رضوی ذیل آیه اول سوره انعام علی اکبر نوده 1 چکیده تفکیک احادیث تفسیری امام رضا(ع) بعد از احصاء کامل، جداسازی نادرست آنان از صوابشان و بیان نکات دقیقی که در فرمایش ایشان است؛ از دیرباز باید مورد توجه قرار میگرفت.
بنابراین هدف از نگارش این مقاله که با بضاعتی اندک صورت گرفته، بعد از بررسی حدیث فضیلت سوره انعام، بررسی سندی و دلالی حدیث امام رضا(ع) در بحث حدوث آفرینش است.
نزول یکباره سورهانعام امامرضا(ع)در این حدیث میفرمایند: که سوره "انعام" یکباره فروآمده، این سخن را امام صادق(ع) نیز فرمودهاند (المیزان فی تفسیرالقرآن، ج7، ص12) و از طریق اهل تسنن هم نقل شده است.
(تفسیرالقرآنالکریمالشهیربتفسیرالمنار، ج7، ص286) دلیل دوم: ابنصلاح به نقل از یکی از مفسران میگوید: که حدیثی که وارد شده بر اینکه سوره انعام یکجا نازل گشته، از طریق ابیبنکعب است که ما برای آن سند صحیحی نیافتیم.
(المیزان فی تفسیرالقرآن، ج7، ص12) هرآینه در برخی روایات رسیده، اگر سه آیه اول را بخواند؛ تا قیامت این فرشتهها برای او تسبیح و استغفار میکنند.
در تبیین روایت به نظر میرسد؛ که امام رضا(ع) برای اینکه پاسخ نمایان و روشن بشود؛ به جای اینکه جواب از حدوث عالم بدهند (که عالم بماهوعالم درست است؛ که یک شی فرازمانی است؛ ولیک این بدان معنا نیست که بی نیاز از علت باشد.
گویا دلیل اینکه امام(ع) مثال زده، این باشد که برای بسیاری از افراد روشن است؛ که حادث زمانی نیاز به علت دارد و بدون علت، چیزی که در زمانی معدوم بوده، نمیتواند در زمان بعدی موجود باشد.