چکیده:
معلمان، آیندهسازان و مهمترین نیروی محرک توسعه هر کشور هستند. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر رشد و توسعه فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس شهر تهران بود. این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناختی انجام شد. برای شناسایی عوامل توسعهدهنده کارامدی جمعی معلمان از سه نظریهپرداز بینالمللی و بیست و یک کارشناس داخلی که در حوزه تعلیم و تربیت صاحبنظر بودند، مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفت که بطور هدفمند انتخاب شده بودند. دادههای لازم براساس اشباع نظری جمعآوری گردید؛ چرا که بعد از 24 مصاحبه به اشباع نظری رسیدیم. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار NVivo 10 استفاده گردید. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که 8 عامل بیشترین نقش را در رشد و توسعه فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس ایفا مینمایند. این عوامل عبارتند از: «کیفیت زندگی معلمان» دارای بیشترین امتیاز و در جایگاه اول، «توانمندسازی معلمان» در جایگاه دوم، «ویژگیهای انگیزشی» در جایگاه سوم، «ساختار توانمندساز» در جایگاه چهارم، «ویژگیهای شخصیتی» در جایگاه پنجم، «نظارت و راهنمایی» در جایگاه ششم، «برنامهریزی هدفمند» در جایگاه هفتم و «سیاستگذاریهای آموزشی» در جایگاه هشتم قرار گرفتند. در نهایت بر اساس عوامل هشتگانه مدلی ارائه گردید که میتواند منشور راهنمای برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی کشور قرار گیرد. از طرفی، فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس زمانی رشد و توسعه پیدا میکند که عوامل مطروحه و راهکارهای ارائه شده مورد توجه قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
,Kulophas et all)، وو (٢٠١٣ ,Wu)، اسمیت و هوی (٢٠٠٧ ,Hoy &Smith ) و شانن -موران و بار (٢٠٠٤ ,Barr &Tschannen-Moran ) نشان دادند که روابط مثبت و معناداری بین کارامدی جمعی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس مختلف وجود دارد.
معلمی که درگیر مشکلات متعدد است و هیچ انگیزه ای ندارد، چطور میتواند کارامدی داشته باشد؟!" میتوان دریافت که سطح فرهنگ کارامدی جمعی معلمان شهر تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و در این مقوله بیتوجهی صورت گرفته و نیازمند توجه ویژه است ؛ زیرا مهمترین رکن هر سازمانی نیروی انسانی کارامد آن است و از آنجایی که معلمان نقش بسیار مهمی در آموزش و پرورش دارند و از طرفی، با فکر و اندیشه های کودکان ، نوجوانان و جوانان سروکار دارند و باید بتوانند در عرصه تعلیم و تربیت به درستی و زیبایی هرچه تمام تر نقش آفرینی نمایند، لازم است که مسئولان آموزش و پرورش همه اهتمام خود را به کار گیرند تا زمینه رشد و توسعه حرفه ای آنها را فراهم نمایند؛ چراکه آینده سازان هر جامعه ای را معلمان آن جامعه تربیت میکنند.
اگر قرار باشد که فرهنگ کارامدی جمعی معلمان در مدارس توسعه پیدا کند و موجب رشد و ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی مدرسه گردد، هر هشت مولفه تعیین شده در این تحقیق باید بطور هماهنگ مورد توجه قرار گیرد.
Safari, Mahmood; Soleimani, Nader (2016); "The Relationship between Teachers’ Academic Optimism and Student Achievement in English Lesson in Junior High Schools", Educational Leadership and management, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Fall, 2016.