چکیده:
در این مطالعه، به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- عاطفی بر مؤلفههای عملکرد تحصیلی یعنی خودکارآمدی، برنامهریزی، تأثیرات هیجانی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش در دانشآموزان پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دختر منطقۀ 1 تهران بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در پایۀ هشتم تحصیل میکردند و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون آزمودنیها، با استفاده از سیاههی مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992)، و پرسشنامهی عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در یازده جلسه مهارتهای اجتماعی- عاطفی با روش YCDI آموزش داده شد. در حالیکه، در این مدت، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخلۀ آموزشی بر روی همۀ مؤلفههای عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی، برنامهریزی، تأثیرات هیجانی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش) مؤثر است. از بین مؤلفههای عملکرد تحصیلی، آموزش مهارتهای اجتماعی - عاطفی بر روی مؤلفۀ انگیزش بیشترین اثر و بر روی مؤلفههای اثر هیجانی و فقدان کنترل پیامد کمترین اثر را داشته است. توصیه میشود معلمان در کنار آموزش مهارتهای شناختی به دانشآموزان به آموزش مهارتهای عاطفی-اجتماعی نیز اقدام نمایند
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخلة آموزشی بر روی همة مؤلفه های عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی ، برنامه ریزی ، تأثیرات هیجانی ، فقدان کنترل پیامد و انگیزش ) مؤثر است .
ir The Effectiveness of Social-Emotional Skills with YCDI on Behavioural Disorders and Academic Performance of female high school students of district 1 Tehran city Azar Mohammadi gorgani, Fariborz Dortaj, Alireza Kiamanesh Data of recript: 2018.
Keywords: Social - emotional skills, self - efficacy, planning, emotional effects, lack of outcome control and motivation مقدمه از وظایف اصلی نظام های آموزشی در هر کشور انتقال میراث فرهنگی جامعه ، پرورش استعدادهای دانش آموختگان و آماده کردن آنان برای شرکت فعال و مؤثر در جامعه است .
روش های مختلفی برای آموزش مهارت های اجتماعی -عاطفی به کودکان و نوجوانان همچون آموزش حل مسأله و ابراز وجود (شکوهی یکتا، زمانی و پورکریمی ، ١٣٩٣)، بازی درمانی (کمیجانی و هاشمی آذر، ١٣٨٨)، یادگیری مشارکتی (کرامتی ، ١٣٨٦) استفاده شده است .
با وجود این ، مزایای بالقوة YCDI در بهبود مؤلفه های عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی ، تأثیرات هیجانی ، برنامه ریزی ، فقدان کنترل پیامد و انگیزش ) به ویژه ، در بین دانش آموزان دبیرستانی مطالعه نشده است .
از این رو، فرضیه های ١ تا ٥ پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی - عاطفی بر مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر بین گروه آزمایش و کنترل مورد تأیید قرار می گیرد.