چکیده:
محققین زیادی بر اهمیت ارتباطات سازمانی تاکید داشته اند و این مفهوم در حوزه های مختلف بررسی شده است؛ اما در سال های اخیر، ظهور و افزایش علاقه مندی به شبکه های اجتماعی، ارتباطات سازمانی را به عرصه جدیدی وارد نموده است. در مطالعه حاضر با تمرکز به نقش شبکه های اجتماعی در برهم زدن ارتباطات سنتی در سازمان های دولتی، مدلی در زمینه مدیریت ارتباطات ارائه شده است. نخست با نمونه گیری نظری، مصاحبه های فردی انجام شد. مصاحبه ها به روش تحلیل تم به کمک نرم افزار مکس کیو دی ای تحلیل شد. شش متغیر، ارتباطات سازمانی اثربخش، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، تقویت ارتباطات گروهی، تقویت ارتباطات بین فردی و اختلال در ارتباطات احصا گردید که جمعا 25 بُعد به دست آمد؛ سپس به کمک خبرگان به روش دلفی مدل طرح گردید. این مدل نه تنها مبنایی برای شناخت ارتباطات و مدیریت ارتباطات مبتنی بر رسانه است بلکه تا حد زیادی در ساخت نرم افزارهای ارتباطی داخلی سازمان ها یاری می کند.
خلاصه ماشینی:
استخراج مدل مدیریت ارتباطات سازمانی در بستر شبکه های اجتماعی مجازی فرناز روزبان ١، حسین دامغانیان ٢، علی اکبر فرهنگی ٣، عباس علی رستگار چکیده محققین زیادی بر اهمیت ارتباطات سازمانی تأکید داشته اند و این مفهوم در حوزه های مختلف بررسی شده است .
جدای از نتایج و آثار مثبت فناوری اطلاعات و اینترنت ، به کارگیری این ابزارها ابعاد منفی زیادی نیز دارد که در صورت عدم آشنایی با آنها میتواند تأثیرات نامطلوبی بر جوامع کاری بگذارد، به خصوص در حوزه ارتباطات داخلی سازمان که جنبه مغفول مانده مطالعات شبکه های اجتماعی است .
در این میان ، شبکه های اجتماعی مجازی، ابزاری برای برقراری ارتباطات غیر رسمی فراهم ساخته ، اما چه مؤلفه های ارتباطی در این بستر نوین وجود دارد؟ شبکه های اجتماعی مجازی، یکی از ابزارهایی است که میزان استفاده از آنها روزبه روز در حال افزایش است (اکبری و همکاران ، ١٣٩٥) و فضایی فراهم نموده اند که ارتباطات ، به شکل الکترونیکی به صورت شبانه روزی، مستمر و با ثبت پیشینه برقرار میشود.
این در شرایطی است که شبکه های اجتماعی میتواند ابزار مناسبی برای سازماندهی به ارتباطات باشد (Badeaa ، ٢٠١٤) یا در اصل برای مدیریت ارتباطات سازمانی مورد استفاده قرار گیرند.
مطالعات اخیر، هر چند متوجه نقش شبکه های اجتماعی شده اند، اما از تأثیر و جایگاه آن در مدیریت ارتباطات سازمانی غافل بوده اند و بیشتر ارتباط با مشتری مورد نظر قرار گرفته است .
». در خصوص ارائه خود، بیشتر این گونه بیان شده است که افراد از شبکه های اجتماعی برای ارائه تخصص ها و ارتباطات خود با مراجع قدرت بهره میگیرند «....