چکیده:
هدف از این پژوهش برسی میزان گرایش دانشجویان به جنبشهای نوین معنوی برای شناخت بهتر شرایط و چالشهای موجود و نیز میزان تأثیرپذیری این متغیر از عوامل اجتماعی چون مصرف کالاهای فرهنگی، روابط اجتماعی، نحوه هویت یابی و طبقه اجتماعی گروه مورد بررسی است. برای مبانی نظری از نظریات اندیشمندانی چون مارکس، کنت، دورکیم، برگر و دیوی استفاده شده است. روش مطالعه پیمایش بوده و بعد از تعیین حجم نمونه پرسشنامه توسط 384 نفر از جمعیت مورد مطالعه توسط نمونهگیری تصادفی ساده تکمیل شده است. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و آزمون TوF انجام شده است. بر اساس نتایج حاصل شده رابطه مصرف کالاهای فرهنگی، روابط اجتماعی و نحوه هویت یابی جوانان با گرایش آنها به معنویتهای نوظهور مستقیم و معنی دار است. اما طبقه اجتماعی جوانان، جنسیت و وضعیت تأهل رابطه معناداری با گرایش به معنویتهای نوظهور ندارد.
خلاصه ماشینی:
شناخت ميزان گرايش جوانان به معنويت هاي نوظهور و عوامل اجتماعي تأثيرگذار بر آن (دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال ) 3 حميد پوريوسفي ١، مقصود فراستخواه ٢، فاطمه تشکر چکيده هدف از اين پژوهش برسي ميزان گـرايش دانشـجويان بـه جنـبش هـاي نـوين معنـوي بـراي شناخت بهتر شرايط و چالش هاي موجود و نيز ميزان تأثيرپذيري اين متغيـر از عوامـل اجتمـاعي چون مصرف کالاهاي فرهنگي، روابط اجتمـاعي، نحـوه هويـت يـابي و طبقـه اجتمـاعي گـروه مورد بررسي است .
مسأله اي که در اين پژوهش سعي در يافتن پاسـخ بـراي آن شـده اسـت ، بررسـي ايـن است که گرايش جوانان دانشجو بـه معنويـت هـاي نوظهـور بـه چـه ميـزان اسـت و آيـا عوامـل اجتماعي چون مصرف فرهنگي، طبقه اجتماعي- اقتصادي، روابط اجتماعي و منابع هويت يـابي جوانان با گرايش ايشان به عرفان هاي جديد رابطه دارد يا نه ؟ معنويت هايي که بـر اسـاس تلفيـق برخي مناسک و اعتقادات اديان مختلف و عقايد فردي بنيان گـذاران و حتـي نظـرات شخصـي خود فرد ايجاد مي گردند.
در جدول فوق نيز مقدار آزمون فيشر در سطح خطـاي ٥ درصـد و بـا اطمينـان ٩٥ درصـد معنـادار نيست چـرا کـه مقـدار F بـراي رابطـه بـين پايگـاه اقتصـادي و اجتمـاعي بـا مييـزان گـرايش بـه معنويت هاي نوظهور (٠/٣٦) است و چون اين مقـدار از ٥ درصـد سـطح پـذيرش خطـا بزرگتـر است بنابراين ميتوان گفت که تفاوت ميانگين نمرات از پايگاه اقتصادي- اجتماعي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي تفاوتي با هم ندارد و اين مسأله تاثيري در ميزان گرايش بـه معنويـت هـاي نو ظهور ندارد.