چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر چندرسانهای آموزش محیط زیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس سبز شهر تهران بود. روش تحقیق پژوهش شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس سبز تهران که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می داد. در نمونه گیری از روش خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد و به صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش از چندرسانه ای محقق ساخته و گروه کنترل از روش سنتی استفاده شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: 1- آزمون یادگیری محقق ساخته 2- پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس. داده های حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با استفاده از چندرسانه ای محیط زیستی، آموزش دیده بودند با 95% اطمینان بیشتر از دانش آموزانی بود که با روش متداول مدرسه آموزش دیده بودند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس پس آزمون نمرات انگیزش پیشرفت دانش آموزان پس از تعدیل پیش آزمون (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول بـالا مقـدار f متغیـر مسـتقل ٧/٩٣٥ اسـت کـه بـه شـرط (١ = df و ٠٠٥>p) معنادار است ، یعنی پس از خروج تـأثیر پـیش آزمـون ، اخـتلاف معنـاداری بـین میـانگین نمـرات دو گروه (گروهی که با چندرسانه ای آموزش دیدند و گروهی که به شـیوه متـداول آمـوزش دیدنـد) در پس آزمون انگیزش وجود دارد؛ بنابراین فرضیه اول مبنی بر معنـادار بـودن اخـتلاف میـانگین دو گروه در پس آزمون پس از حذف اثر احتمالی پیش آزمون تایید میشـود.
از این رو طبق جدول شـماره ٨، با درجه آزادی ١٩ و اطمینان ٩٥% و سطح معنی داری ٠/٠١٣ مـی تـوان گفـت کـه بـین انگیـزش پیشرفت دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون انگیـزش پیشـرفت تحصـیلی تفـاوت معنـاداری وجود دارد، در واقع انگیزش یادگیرندگان در گروه آزمایش بعد از انجـام مداخلـه بـه میـزان قابـل توجهی افزایش یافته است .
بر این اساس مـی تـوان گفـت در متغیر انگیزش پیشـرفت تحصـیلی میـزان انگیـزش گـروه آزمـایش کـه بـا چندرسـانه ای آموزشـی ، آموزش دیدهاند نسبت به گروه کنترل که بـه روش متـداول مدرسـه تحـت آمـوزش قـرار گرفتنـد افزایش پیدا کرده است .
یافته های این پژوهش بـا نتـایج تحقیقـات ,٢٠١٠ ,Nisan &Cetin ,٢٠١٠ ,Carole) Horton, 2011, Wakler, Conter & Beermann, 2011, Wang, &Liu, Olmanson 2010, Vivien & Gray, 2011, Aloraini, 2012, Shobeiri, Farajollahi, Koohi Aghdam & Meiboudi, 2013, Shobeiri & Aslani, 2015, Farokhi, 2011, Rezaei& (٢٠١٤ ,Nasiri ,٢٠١٥ ,Shobeiri از نظر تأثیر مثبت روش های نوین آموزش سواد زیست محیطی از جمله چندرسانه ای آموزشی ، بر میزان یادگیری دانش آموزان هم سو است .