چکیده:
یکی از شاخص های توسعه اقتصادی در کشورها ، مشارکت شهروندان می باشد.یکی ازمهمترین امور ،مشارکت شهروندان در پرداخت مالیات می باشد.. در این پژوهش به تحلیل آموزش شهروندی برای بهبود مشارکت مردمی در پرداخت مالیات در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران پرداخته شده است. .این مطالعه به صورت ترکیبی انجام شد؛ در بخش کیفی جامعه خبرگان متخصص در خصوص آموزش شهروندی،مشارکت و مالیات بودند که با انتخاب نمونه ای 20نفره به طور هدفمند از خبرگان در زمینه مربوطه انجام شد. ابزار کیفی در پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده است. برای تجزیه و تحلیل بخش کیفی از کدگزاری باز و انتخابی استفاده شد،. در بخش کمی تحقیق ،جامعه آماری 384 نفر از مودیان و 254 نفر از کارکنان اداره کل مزبور می باشد.روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بود. و ابزار کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای سنجش روایی ابزار، با کسب نظر از خبرگان و اساتید مورد بررسی قرار گرفت که این مهم مورد تایید قرار گرفت.پایایی ابزار از طریق اجرای 30پرسشنامه و تعیین آلفای کرونباخ صورت گرفت، که معادل 63/9 است. آمار مورد استفاده در این پژوهش تحلیل عاملی اکتشافی ، آزمون تحلیل عاملی تاییدی ،آزمون T ، می باشد که از نرم افزارهای SPSS ،استفاده از برنامه MonteCarloPCA استفاده شد.یافته های پژوهش نشان داد که 8 عامل استخراج شده یعنی عوامل آموزشی، فرهنگی، مدیریتی، اجتماعی، قانونی، اقتصادی، سیاسی و فناورانه در بهبود و ارتقاء مشارکت مردمی دخالت داشته که با آموزش شهروندی و یا کاربست همه این عوامل و زیر عوامل آن ها می توان در ارتقاء مشارکت مردمی در پرداخت مالیات تاثیر گذاشت..همچنین یافته های پژوهشی به شش روش آموزشی جهت آموزش شهروندی تاکید داشته اند. همچنین یهترین روش آموزش شهرندان از طریق مراکز دانشگاهی و مراکز آموزشی معرقی شدند.
خلاصه ماشینی:
يافتـه هـاي پـژوهش نشـان داد کـه ٨ عامل استخراج شده يعني عوامل آموزشـي ، فرهنگـي ، مـديريتي ، اجتمـاعي ، قـانوني ، اقتصـادي ، سياسي و فناورانه در بهبود و ارتقاء مشارکت مردمي دخالت داشته که بـا آمـوزش شـهروندي و يا کاربست همه اين عوامل و زير عوامل آن ها ميتوان در ارتقاي مشارکت مردمي در پرداخـت ماليات تاثير گذاشت .
سؤالات اصلي دراين پژوهش عبارتند از: ١-عوامل ارتقاء مشارکت مردمي کدامند؟ ٢-وضعيت موجود عوامل ارتقاء مشارکت مردمي چگونه است ؟ ٣-وضعيت مطلوب عوامل ارتقاء مشارکت مردمي اچگونه است ؟ ٤-نيازهاي آموزشي براي آموزش شهروندي مؤديان جهت مشارکت در پرداخت ماليـات کدامند؟ ٥-روش هاي آموزشـي بـراي آمـوزش شـهروندي مؤديـان جهـت مشـارکت در پرداخـت ماليات کدامند؟ تحقيق حاضر از نظر روش و نحوه ي گردآوري داده ها، پيمايشي، توصـيفي بـه ايـن جهـت که به وضع موجود پرداخته ميشود ؛ همچنين از لحاظ انجام ميداني زيرا در يک محيط واقعـي و ميداني که اداره کل امور مالياتي غـرب تهران (مؤديـان و کارکنـان ) اسـت اجـرا شـده اسـت .
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٢- نمودار خطي براي مقايسه ميانگين وضعيت مطلوب عوامل اثرگذار بر مشارکت مردمي -سوال چهارم پژوهش :نيازهاي آموزشي براي آموزش شهروندي مؤديان جهت مشـارکت در پرداخت ماليات کدامند؟ براي پاسخ به اين سئوال و تعيين فاصـله بـين وضـعيت موجـود و وضـعيت مطلـوب عوامـل اثرگذار برمشارکت مردمي در پرداخت ماليات از آزمون t زوجـي اسـتفاده شـده اسـت کـه در اين روش ميانگين مشاهده شده هرعامل در وضعيت موجـود بـا وضـعيت مطلـوب آنهـا مقايسـه ميشود.