چکیده:
حسابداران مسئول تهیه صورتهای مالی که نشان دهنده عملکرد واحد تجاری است، هستند.
بنابراین پایبندی آنها به اصول اخلاقی برای جامعه بسیار مهم است. در کشورهای اسلامی حسابداران
بایستی )IFAC( علاوه بر رعایت اصول اخلاقی تدوین شده توسط فدراسیون بین المللی حسابداران
نیز پایبند باشند. )AAOIFI( به اصول اخلاقی سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی
آموزش اخلاق، آینده حرفه حسابداری را تضمین میکند و اطمینان می دهد که حسابداری نقش
تاریخی خود را در جهت شکوفایی اقتصاد و پیشرفت جامعه به طور اثربخش ادامه می دهد. همچنین
آموزش ارزشهای اسلامی در حسابداری باعث نهادینه شدن رفتار اخلاقی در دانشجویان می شود و
آنها را برای مواجه موثر با چالشهای اخلاقی در محیط کار آماده می کند. در ایران، حتی پس از
رسواییهای حسابداری اوایل دهه 2000 میلادی که منجر به توجه بیشتر دانشگاهها و نهادهای حرفه
ای به موضوع آموزش اخلاق در حسابداری شد و نیز علیرغم تلاشهای اخیر کشورهای اسلامی
برای آموزش ارزشهای اسلامی در برنامه درسی دانشگاه ها، هنوز تغییرات قابل ملاحظه ای برای
گنجاندن اخلاق و ارزشهای اسلامی در برنامه درسی حسابداری صورت نگرفته است. بنابراین هدف
پژوهش حاضر واکاوی نظری ضرورت آموزش اخلاق و ارزشهای اسلامی در برنامه درسی
حسابداری در دانشگاهها است.
خلاصه ماشینی:
در طول برنامه تحصیلی نیز فرصت هایی برای بحث های اخلاقی در دروس حسابداری ایجاد و سپس با برگزاری یک درس آموزشی ویژه در پایان دوره تحصیلی که مرتبط با موضوعات مطرح شده قبلی است ، مباحث مربوط به مسائل اخلاقی کامل شود(دلپورتس و همکاران ، ٢٠١٤).
سه دلیل برای آموزش اخلاق اسلامی به دانشجویان حسابداری در دانشگاه ها وجود دارد؛ اولا رفتار اخلاقی از ویژگیهای مهم و مطلوب حسابداران است که به عنوان حافظان منافع عمومی در جامعه شناخته شده اند.
تامین این مهم تنها در سایه نهادینه کردن ارزش های اخلاقی اسلامی در سیستم آموزش حسابداری و آیین اخلاق حرفه ای آن میسر است .
توسعه جوامع بشری بدون نهادینه نمودن ارزش ها و اصول اخلاقی شریعت اسلام در فعالیت های تجاری میسر نخواهد شد و انتظار می رود که آموزش اخلاق حرفه ای اسلامی به دانشجویان منجر به کاهش تدریجی چالش های اخلاقی حسابداری شود.
نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که آموزش اخلاق در حسابداری می تواند دارای اثرات مثبتی برای دانشجویان باشد که از مهم ترین آنها می توان به کسب دانش اخلاقی، ارتقای آگاهی و حساسیت اخلاقی، بهبود تصمیم گیری ها و قضاوت های اخلاقی و آشنا کردن دانشجویان با مفاهیم و ارزش های اخلاقی جهت حل مسائل اخلاقی اشاره نمود.
The Acceptability and Impact of Sharia Foundation of Islamic Ethics in Accounting Education, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 7, No. 2 , PP.
The Significance of Islamic Ethics to Quality Accounting Practice, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 7, No. 10 , PP.