چکیده:
هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش انواع رسانه های جمعی در احساس امنیت اجتماعی شهروندان شهر تهران است .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان 18 سال به بالای شهر تهران می باشد که با استفاده از جدول کرجسی ومورگان به تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ناحیه ای انتخاب شدند پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. به منظور روایی ابزار سنجش گویه های مناسبی برای هر یک از متغیرهای تحقیق از مبانی نظری تدوین گردید و پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد.و برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند گانه استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از تلویزیون و احساس امنیت اجتماعی همبستگی مثبت و معنیدار همچنین بین رسانه های ماهواره ای سایت های اینترنتی شبکه های اجتماعی مجازی با احساس امنیت اجتماعی رابطه معکوس که شدت آن ضعیف بود، اما بین میزان استفاده از روزنامه و مجلات با احساس امنیت اجتماعی رابطه معنی دار وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که میزان استفاده از تلویزیون داخلی به تنهایی از تغییرات متغیر وابسته احساس امنیت اجتماعی را تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
بـه همين منظور پژوهش حاضر به دنبال بررسي نقـش هـر يـک از رسـانه هـاي جمعـي در احسـاس امنيت اجتماعي شهروندان شهر تهران است .
در پژوهشي به بررسي مطالعـه رابطـه بين مصرف رسانه اي و احساس امنيت اجتماعي پرداخته اند و به اين نتايج دست يافته اند که تاثير تعاملي استفاده از تلويزيون داخلي و راديوي داخلي بيشترين تاثير را بـر امنيـت اجتمـاعي داشـته است .
بنابراين با در نظر گرفتن سـوابق تحقيـق و ديـدگاههاي صـاحب نظـران در زمينـه عوامل موثر در امنيت اجتماعي بويژه نظريه هاي آلتوسر، تيلـور، هيـل ، ترنـر و دانيـل لرنرکـه بـر نقش استفاده از رسانه هاي جمعي و رابطه آن بـا احسـاس امنيـت اجتمـاعي تاکيـد دارنـد، مـدل مفهومي پژوهش بصورت زير بيان ميشود.
جدول ١- همبستگي بين متغيرهاي مستقل و وابسته تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته ها حاکي از آن است که بين اسـتفاده ازانـواع رسـانه هـاي جمعـي بـه جـز روزنامـه هـا و مجلات با احساس امنيت اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد.
در همين راستا در اين پژوهش پس از واکاوي مفهومي امنيـت اجتمـاعي و احسـاس امنيـت اجتماعي به تئوريهـاي تـاثير اسـتفاده از رسـانه هـا بـر افـراد پرداختـه شـد، و نهايتـا بـه بررسـي فرضيه هاي پژوهش يعني ارتباط بين رسانه هاي جمعي با احساس امنيت اجتماعي پرداخته شد.
يافته ها حاکي از آن است که بين استفاده ازانواع رسانه هاي بـه جـز اسـتفاده از روزنامـه هـا و مجلات با احساس امنيت اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي پژوهش حاضر مبني بر ارتباط بين استفاده از رسانه هـاي جمعـي و احسـاس امنيـت اجتماعي با نتايج پژوهش هاي شکربيگي و همکـاران (١٣٩٠)، خواجـه نـوري و کـاوه (١٣٩١)، بهيان و فيروزآبادي(١٣٩٢).