چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شایستگی اجتماعی و توانمندسازی با رفتار شهروندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بود. این پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان ادرات ورزش و جوانان استان تهران (هر دو جنس زن و مرد، با تحصیلات متفاوت، با سنین متفاوت در سمتها و پستهای سازمانی گوناگون) تشکیل میدهند. که تعداد آنها 210 نفر میباشد. با توجه به جدول مورگان تعداد 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. که از این تعداد 120 پرسشنامه به صورت صحیح عودت داده شد. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده بود. در این تحقیق از سه پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شایستگی اجتماعی نیکرفتار(1390)، پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپریتزر (1995) و پرسشنامه رفتار مدنی سازمانی پادساکف و مکنزی(1990). پایایی هر سه پرسشنامه و مؤلفههای آن مورد تأیید قرار گرفت. به منظور توصیف دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی) استفاده شد. در ضمن آزمون آماری کلموگروف اسمیرونف جهت تعیین توزیع طبیعی دادهها، ضریب همبستگی پیرسون، جهت تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق و تحلیل رگرسیون چندگانه جهت پیش بینی متغیر رفتار شهروندی سازمانی از روی متغیرهای شایستگی اجتماعی و توانمندسازی در نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.نتایج نشان داد که ارتباط معنیداری بین شایستگی اجتماعی و توانمندسازی با رفتار شهروندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران وجود دارد. همچنین شایستگی اجتماعی و توانمندسازی توان پیشبینی رفتار شهروندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران را دارد.
خلاصه ماشینی:
شايد بتوان گفت معتبرترين تقسيم بندي ارائه شده درباره ابعاد و مؤلفه هاي رفتار مدني سـازماني توسط ارگان در سال ١٩٨٨ ارائه شده است که در پژوهش هـاي گونـاگون مـورد اسـتفاده قـرار 1 Organizational Behaviour Citizenship 2 Binstouk 3 Kerkemz & Arpekz 4 Cropanzano & Byrne ميگيرد.
مسلما سازماني موفق تر است که نيروي انساني توانمند و متعهد داشته باشد، چرا کـه توانمندسـازي يکـي از جديـدترين تکنيـک هـا بـراي افـزايش اثربخشـي و کارايي از طريق افزايش تعهد و رفتار شـهروندي سـازماني نيـروي انسـاني بـه حسـاب مـي آيـد (مرتضوي، ١٣٧٨).
همچنـــين ، در مـــدل شايســـتگي اجتمـــاعي مـــؤثر کـــه 1 Draganidis & Mentzas 2 Social competence 3 Semrud Clikeman 4 Rubin & Rose Krasnor 5 Sheridan & Walker توسط هالبرست ، دنهام و دانسمور١ در سال ٢٠٠١ ارايه شد، ارسال مؤثر پيام ، دريافت مـؤثر پيـام و تجربه کردن نتيجه را سه عنصر مهم شايستگي اجتماعي مؤثر معرفي کرده اند.
بر اين اساس توجه به شـهروندان در نظـام ارزشـي دمکراتيـک رو بـه افـزايش 1 Halberstadt, Denham & Dunsmore 2 Felner, Lease & Philips 3 Kendall & Braswel است .
جدول ٣- ارتباط بين شايستگي اجتماعي با رفتار شهروندي در افراد نمونه (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول ٣ نشان داد که ارتباط معنيداري بـين شايسـتگي اجتمـاعي و رفتـار شـهروندي سازماني وجود دارد (٠/٠٥ ≤ P).
نهايتا نتايج نشان داد که شايستگي اجتماعي و توانمندسازي، توان پيش بيني رفتار شـهروندي سازماني را در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران دارد.