چکیده:
در جهان امروز، روند رو به رشد مهاجرت سبب شده است که جمعیت دانشآموزان مهاجر افزایش یابد. این در حالی است که فرایند مهاجرت به هر علتی یا هر مدتی که رخ دهد، استرس زاست و این دانشآموزان از نظر مشکلات روانشناختی در معرض خطر هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مهاجرت در بروز مشکلات رفتاری کودکان انجام شده است. پژوهش از نوع علّی مقایسهای است. با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، 364 کودک به همراه مادرانشان انتخاب شدند. بدین ترتیب که از بین مدارس ابتدایی و راهنمایی جزیره کیش، 6 مدرسه (سه مدرسه دخترانه و سه مدرسه پسرانه) بهصورت تصادفی و از هر مدرسه 3 کلاس انتخاب و همه دانشآموزان کلاس و مادرانشان وارد تحقیق شدند. دادههای پژوهش با استفاده از چکلیست تجدیدنظر شده مشکلات رفتاری کوای و پترسون (نسخه والدین) گردآوری شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون یو من ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که از نظر میانگین رتبهای مشکلات رفتاری، هم در نمره کل و هم در نمره خردهمقیاسها، بین دو گروه دانشآموزان بومی و مهاجر تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج نشان میدهد خطر ابتلا به مشکلات رفتاری در کودکان مهاجر قابل توجه است. داشتن چنین اطلاعاتی میتواند در زمینه برنامهریزیهای بهداشت عمومی در پیشگیری اولیه از مشکلات بهداشت روانی مهاجران کمک کند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مهاجرت در بروز مشکلات رفتاری کودکان انجام شده است.
این نتایج نشان میدهد خطر ابتلا به مشکلات رفتاری در کودکان مهاجر قابل توجه است.
مهاجرت، مشکلات رفتاری، سلامت روان، و کودکان The role of immigration on children's behavioral problems Ali-Akbar Arjmandnia Samaneh Maleki Razieh Ghiyasi Abstract In today's world, the growing trend of immigration led to the increase of the migrant students population.
Keywords: migration, behavioral problems, mental health, children.
بنابراین، دور از انتظار نیست که کودکان و نوجوانان مهاجر نسبت به همسالان بومی خود مشکلات هیجانی و رفتاری بیشتری نشان دهند (استیونس و همکاران، 2015).
نتایج پژوهش نشان میدهد که بهطورکلی کودکان مهاجر نسبت به همسالان بومی خود مشکلات سلامت روانی برونیشده و درونیشدۀ بیشتری را گزارش میکنند (بال و پرزیگیان، 2013).
جدول 2 یافتههای توصیفی متغیر پژوهش متغیرها میانگین انحراف معیار اضطرابگوشهگیری 68/2 97/2 توجه ناپختگی 30/11 21/10 پرخاشگری اجتماعی 41/1 69/2 سلوک 06/11 25/10 کل اختلال رفتاری 46/26 85/23 برای بررسی این مسئله که آیا بین میانگین مشکلات رفتاری کودکان خانوادههای بومی و مهاجر جزیرۀ کیش تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر، از آزمون یو من ویتنی استفاده شد.
Emotional and behavioral problems in migrant children and adolescents in Europe: A systematic review.
Mental health in migrant schoolchildren in Italy: Teacher-reported behavior and emotional problems.
An internationally comparative study of immigration and adolescent emotional and behavioral problems: Effects of generation and gender.