چکیده:
پژوهش ارزیابی اثربخشی در راستای سنجش میزان دستیابی به هدف همواره مورد تاکید مدیران بودهاست. از این رو، هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی عملکرد مرکز تعمیرات ناجا از نظر کارشناسان ومدیران نت سازمان می باشد. برای سنجش اثربخشی مرکز تعمیرات از 5 متغیر فرایند برنامه ریزی، فرایندپذیرش، فرایند بازرسی، فرایند تامین قطعات و فرایند تعمیرات استفاده گردید. روش انجام پژوهش حاضربر مبنای هدف تحقیق از نوع کاربردی، بر اساس زمان گردآوری داده ها، پیمایشی مقعطی و از نظر نحوه -گردآوری داده ها جزء پژوهش های توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از مدیران وکارشناسان نگهداری و تعمیرات مرکز تعمیرات ناجا. بر اساس فرمول کوکران، میزان نمونه آماری92 نفربه دست آمد و پرسشنامه ها در بین این تعداد پخش شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی سادهمی باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و برای بررسی روایی از نظر اساتید و خبرگان به دست آمد که نشان از / مربوطه استفاده شده است. همچنین آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 0/963پایایی بالای ابزار اندازه گیری دارد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون میانگین یکجامعه استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها، فرایند برنامه ریزی، فرایند پذیرش، فرایند بازرسی، فرایندتامین قطعات و فرایند تعمیرات از نظر کارشناسان و مدیران اثربخش ارزیابی شدند.
خلاصه ماشینی:
در نهایت باتوجه به بررسی هریک از مؤلفه های اثربخشی مرکز تعمیرات و بازسازی مشخص شد که در مجموع عملکرد این مرکز از نظر کارشناسان و مدیران معاونت آماد و پشتیبانی در سطح خیلی مطلوبی قرار دارد و این افراد از عملکرد مرکز تعمیرات و بازسازی رضایت دارند (بین ٤ و ٥؛ میانگین ، ٤/٣٩٩؛ ضریب معناداری، ٢١/١٨٠؛).
١- باتوجه به اینکه اثربخشی فرایند برنامه ریزی در عملکرد مرکز تعمیرات و بازسازی نسبت به بقیه عوامل در سطح بالاتر قرار دارد و در سطح خیلی مطلوبی ارزیابی شد، بنابراین در جهت حفظ وضع موجود عملکرد این مرکز، توصیه می شود: اطلاعات موجودی انبار به صورت پیوسته بررسی شود و اطلاعات موجودی انبار و اقلام موجود در آن ثبت گردد.
٣- باتوجه به اینکه اثربخشی فرایند تعمیرات در عملکرد مرکز تعمیرات و بازسازی در سطح خیلی مطلوبی قرار دارد بنابراین در جهت حفظ وضع موجود عملکرد مرکز، توصیه می شود: تهیه گزارش اقلام موردنیاز برای انجام تعمیرات خودرو با جدیت پیگیری شود تا در صورت کمبود اقلامی خاص نسبت به تهیه آن اقدام به موقع و مناسب صورت گیرد.
٥- باتوجه به اینکه اثربخشی فرایند بازرسی در عملکرد مرکز تعمیرات و بازسازی در سطح خوبی ارزیابی شد و در مقایسه با سایر عوامل در سطح متوسطی قرار دارد بنابراین در جهت ارتقای عملکرد مرکز، توصیه می شود: تهیه گزارش کاملی از ایرادها و خرابی خودروها در هنگام مراجعه به تعمیرگاه ها و ثبت اقلام موردنیاز برای تعمیر آن صورت پذیرد.