چکیده:
ﺟﻨﮓ ﻧﺮم ﯾﮑﯽ از اﻫﺪاف رﺳﺎﻧﻪ ای ﻏﺮب در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود. ﻣﺎﻫﯿﺖ اﯾـﻦ ﺟﻨﮓ در ﻓﺮاز و ﻧﺸﯿﺐ ﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺦ و زﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﺘﻔﺎوت ﺑـﻮده اﺳـﺖ. ﭘـﺲ از اﻧﻌﻘـﺎد ﺑﺮﺟـﺎم ﻣﯿـﺎن ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺟﻨﮓ ﻧﺮم از ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻫﺴﺘﻪ ای ﺑﻪ ﺳﻤﺖ، ﺣﻘـﻮق ﺑﺸـﺮ، 1+ 5دوﻟﺖ اﯾﺮان و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺑﻪ اﺻﻄﻼح ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﻮﺷﮑﯽ، آزادی ﻫﺎی ﻣﺪﻧﯽ، ﺗﺤﺮﮐﺎت اﯾﺮان در ﻣﻨﻄﻘـﻪ و ﺣﻤﺎﯾـﺖ از ﺗﺮورﯾﺴـﺖ ﺗﻐﯿﯿـﺮ ﯾﺎﻓـﺖ. ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺳﺎزی و اﻧﮕﺎره ﺳﺎزی در رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ اﺧﺒـﺎر ﮐﺸـﻮرﻫﺎی ﺑﯿﮕﺎﻧـﻪ در ﺗﺪاوم ﺟﻨﮓ ﻧﺮم ﭘﺲ از ﺑﺮﺟﺎم، ﺑـﻪ ﮐـﺎر ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺷـﺪﻧﺪ. ﺑﺎﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﺗﺎﮐﯿـﺪ رﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎ ی ﺑـﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠـﯽ ﺑـﺮ آزﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎی ﻣﻮﺷﮑﯽ ﺳﭙﺎه ﭘﺎﺳﺪاران اﻧﻘـﻼب اﺳـﻼﻣﯽ، در ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﺣﺎﺿـﺮ، اﯾـﻦ ﻣـﻮرد ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﯾﮑـﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺳﺎﺳﯽ ﺟﻨﮓ ﻧﺮم در ﯾﮑﺴﺎﻟﻪ ﭘﺲ از ﺑﺮﺟﺎم در ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎی ﺧﺒﺮی ﺑﯽ ﺑﯽ ﺳﯽ ﻓﺎرﺳﯽ، اﻟﻌﺮﺑﯿـﻪ و ﺻﺪای آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓـﺖ. ﭘـﺲ از اﺳـﺘﺨﺮاج اﺧﺒـﺎر ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﺎ دﺳﺘﺎوردﻫﺎ و آزﻣﺎﯾﺶ ﻣﻘﻮﻟﻪ از آن18 ﻫﺎی ﻣﻮﺷﮑﯽﻫﺎ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ. در ﻧﻬﺎﯾـﺖ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ، ﺣﮑﺎﯾﺖ از آن داﺷﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎی ﺧﺒﺮی ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ، ﺿـﻤﻦ ﺗﺎﮐﯿـﺪ ﺑـﺮ اﺧﺒـﺎر ﺿـﺪ اﯾﺮاﻧﯽ و ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺳﺎزی آن ﻫﺎ، دﺳﺖ ﺑﻪ اﻧﮕﺎره ﺳﺎزی ﻫﺎ در ﺟﻬـﺖ ﺧﻄﺮﻧـﺎک ﺑـﻮدن ﺣﺎﮐﻤﯿـﺖ اﯾـﺮان ﺑـﺮای ﻣﻨﻄﻘﻪ و ﺟﻬﺎن زده اﻧﺪ ﮐﻪ در ﻫﻤﺎن ﺟﻬﺖ ﺟﻨﮓ ﻧﺮم، ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺷﻮد.
a
خلاصه ماشینی:
مطالعه عملکرد سایت های خبری العربیه ، بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در جنگ نرم علیه ایران؛ مطالعه موردی بررسی شیوه پوشش دستاوردهای موشکی دکتر علی دارابی */ علیرضا نظری **/ ایمان ترکاشوند ***٣ 2 1 چکیده جنگ نرم یکی از اهداف رسانه ای غرب در مقابل انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود.
باتوجـه بـه تاکیـد رسـانه هـای بـین المللـی بـر آزمایش های موشکی سپاه پاسداران انقـلاب اسـلامی، در مقالـه حاضـر، ایـن مـورد بـه عنـوان یکـی از موضوعات اساسی جنگ نرم در یکساله پس از برجام در سایت های خبری بی بی سی فارسی، العربیـه و صدای آمریکا با استفاده از تحلیل محتوا مورد بررسی قـرار گرفـت .
104 سایت های فارسی بی بی سی ، صدای آمریکا و العربیه به مدت یکسال پس از توافقنامه برجام حول تاکیداتشان بر اخبار مربوط به دستاوردهای موشکی مطالعه خواهند شد تا تغییر رویه ی این رسانه ها در نوع تاکیدشان بر ادامه ی جنگ نرم بررسی شود.
٥. تحلیل دادهها با بررسی سه سایت خبری فارسی العربیه ، بی بی سی و صدای آمریکا، مشخص شد که در بازه زمانی یکساله پس از برجام به صورت کلی ١٢٧ خبر مرتبط با فعالیت ها و آزمایش های موشکی ایران در این سه رسانه منتشر شده است که شامل ٤٢,٩٢٦ کلمه می باشد.
ایالات متحده 119 امریکا به عنوان حامی و مالک شبکه صدای آمریکا از آنجا که یکی از مدعیان اصلی برجام است ، لذا کمترین تاکیدی در این زمینه داشته و به عبارت دیگر تحریم ها را برجسته سازی نکرده است بلکه بیشتر تلاش داشته تا چهره حاکمیت ایران را ناقض قطعنامه نمایش داده و اجماع بین المللی و واکنش های کشورهای منطقه و جهان را در برابر او به نمایش درآورد.