چکیده:
فهم احادیث علمی اهلبیتb از مسائلی است که در صورت عدم توجه به مبانی، ضوابط و شیوههای اختصاصی فهم این دسته از احادیث، میتواند منجر به تحمیل نظریههای علمی بر احادیث و موجب برخی آثار منفی همچون: تفسیر به رأی، تأویلهای غیرمجاز و شک در احادیث گردد.
مواردی مانند: نبودن تعارض واقعی بین حدیث و علم، هماهنگی بسیاری از مطالب علمی احادیث با نظریههای علمی اثباتشده، قطعی نبودن غالب مطالب علوم تجربی، وجود روایات علمی در احادیث، عدم وجود همه علوم در روایات، به عنوان مبانی و پیشفرضهای مواجهه با احادیث علمی، مطرحشده است، که توجه به این مبانی در کنار توجه به ضوابط فهم علمی احادیث، موجب میگردد که پژوهشگر در استنباط نظریههای علمی احادیث دچار خطا و اشتباه نگردد.
خلاصه ماشینی:
مواردي مانند: نبودن تعارض واقعي بـين حـديث و علـم ، همـاهنگي بسـياري از مطالـب علمي احاديث با نظريه هاي علمي اثبات شده ، قطعي نبودن غالب مطالب علوم تجربي، وجود روايات علمي در احاديث ، عدم وجود همه علوم در روايات ، به عنوان مباني و پيش فرض هـاي مواجهه با احاديث علمي، مطرح شده است ، که توجه به اين مباني در کنار توجه به ضوابط فهم علمي احاديث ، موجب مي گردد که پژوهشگر در استنباط نظريـه هاي علمـي احاديـث دچـار خطا و اشتباه نگردد.
ب) اشارات علمي ش̂aفت آميز احاديث برخي روايات به مطالب علمي و قوانين جهان اشاره ميکند، که شگفتي هر خواننده اي را برمي انگيزد و اما ازآنجاکه اين مطالب پيش تر در قرآن آمده است يـا برخـي دانشـمندان آن را به صـورت ديدگاه هاي غير مشهور در مراکز علمي مطرح کرده اند، اعجاز علمي احاديـث بـه شـمار نمـيآيـد؛ بلکه نوعي مخالفت با ديدگاه ها و نظريه هاي مشهور در علوم آن عصر است که شـگفت آور اسـت و دلالت بر عظمـت علمـي معصـومان ع دارد.
بنابراين ضرورتي ندارد کـه قـرآن و احاديـث ، همـه مسائل علوم تجربي ، عقلي و نقلي را با همه تفصيلات و فرمول هاي آن ها، بيـان کـرده باشـد، بلکـه اشاراتي به آيات الهي ، در زمين و آسمان براي سير در ملکـوت و تفکـر در صـنع الهـي دارد، تـا بـه هدفش که تربيت و تزکيه انسان ها، نايل شود، پس منظور از بيان همه چيز در قرآن ، مسـائل دينـي و هدايتي مردم است ، همان گونه که بعضي از مفسران هم گفته اند (طبرسي ، مجمع البيان في تفسـير القرآن ، ١٣٧٢: ٦/ ٥٥؛ زمخشري ، الکشاف عن حقائق غوامض التنزيل ، ١٤٠٧: ٢/ ٦٠٨).