چکیده:
در سال ١٢٨١ شمسی مظفرالدین شاه در سفر خود به اروپا با اتومبیل آشنا شد و دو دستگاه از آن را
خریداری و به ایران آورد. بتدریج اتومبیل های بیشتری وارد کشور گردید تا اینکه از دهه ١٣٠٠ به بعد
کالبد شهرهای بزرگ ایران تحت تاثیر تردد و حضور خودروها قرار گرفت. بنحوی که امروزه استفاده
لجام گسیخته از اتومبیل مدیریت شهری ایران را بخصوص در شهرهای با جمعیت بیشتر از پنجاه هزار نفر
غافلگیر نموده است. حضور خودرو در شهرهای ایران علاوه بر مزایای فراوان گاها دارای پیامدهای منفی
نیز هست. ترافیک، آلودگی های صوتی و هوا از معایب اجتناب ناپذیر هستند.کمبود پارکینگ اعم از
عمومی و خصوصی یک مسئله جدی برای دستاندرکاران برنامه ریزی و مدیریت شهری ایران است که
منجر به برخی هزینه های زاید اجتماعی و اقتصادی گردیده است. کمبود پارکینگ در شهرهای ایران تحت
تاثیر عوامل متعدد فرهنگی، اقتصادی و بخصوص ساختار اداری است. بدون اصلاح این عوامل ایجاد
پارکینگ های عمومی رونق نخواهد یافت. از این روی این مقاله به معرفی ایدهای با رویکرد اصلاحی
پرداخته است که در صورت عملیاتی شدن بخش قابل توجهی از مشکلات مرتفع میگردند. این ایده معتقد
به بازنگری و اصلاح جزیی در قوانین و شیوه نامه های ثبتی است. یک فعالیت اصلاحی که در صورت
حمایت و عملیاتی شدن منجر به وقوع تحولی موثر در افزایش رونق احداث پارکینگ های عمومی خواهد
شد. ایدهای نو که تفکیک پارکینگ های عمومی و امکان صدور سند ششدانگ برای هر واحد پارکینگ ها
را فراهم می کند.
خلاصه ماشینی:
معرفي ايده نو با عنوان : تفکيک پارکينگ هاي عمومي در ايران / ٥٣ بطور متوسط در سال ١٣٩٢ روزانه تعداد ١٢٥٤٨ نفر مسافر ورودي و ١٣٦٥٣ نفر مسافر خروجي از تهران از طريق راه آهن (بجز قطار شهري يا مترو) ثبت شده است .
اهداف اصلي مقاله هدف اصلي اين مقاله تببين مشکلات ناشي از کمبود پارکينگ عمومي براي اتومبيل هاي سواري در جامعه شهري ايران و همچنين ارايه و معرفي ايده اي جديد است که مبتني بر تغيير دستورالعمل ها و قوانين جاري ثبتي در ايران تدوين شده است .
لازم به توضيح است که پيشنهاد اينجانب براي «طراحي و اجراي پارکينگ هاي عمومي قابل تفکيک و تدوين شيوه نامه اي براي تفکيک واحدهاي پارکينگ و صدور اسناد شش دانگ براي هر واحد پارکينگ » قبلا در استان تهران به استانداري پيشنهاد شده و «توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان » نيز مورد پذيرش قرار گرفته و در چند شهر استان هم شروع به طراحي و اجراي اين پارکينگ ها بصورت پايلوت نموده اند.
بديهي است در صورت تفکيک هر واحد ميتواند مالک جداگانه داشته و توسط افراد خريد و فروش و يا به غير واگذار گردد که خود اين امکان ، عامل رونق خريد و فروش و ايجاد انگيزه رواني و اقتصادي براي ساخت و ساز معرفي ايده نو با عنوان : تفکيک پارکينگ هاي عمومي در ايران / ٥٧ است .