چکیده:
اﻣﺮوزه رﺳﺎﻟﺖ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻔﮑﺮﺗﺮﯾﻦ ﻧﻬﺎد ﻣﺴﺌﻮل در ﻗﺒﺎل ﺗﺤﻘﻖ آرﻣـﺎن ﻫـﺎ ی ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﻣﻠـﯽ اﯾﺠـﺎب ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﭘﻮﯾﺎﺳـﺎزی ﺳـﺎزﻣﺎن ﺧـﻮد در اﻧﻄﺒـﺎق ﺑـﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻫـﺎ ی ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺑﭙـﺮدازد و اﯾـﻦ اﻣـﺮ ﺟـﺰ از ﻃﺮﯾـﻖ ﺗﺠﺎری ﺳﺎزی ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻣﯿﺴﺮ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. در اﯾـﻦ راﺳـﺘﺎ ﻋﻮاﻣـﻞ زﯾـﺎدی ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﻋﻮاﻣـﻞ
ﻣﺤﯿﻄـﯽ، ﻓﻨﺎوری، اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﺴﯿﺎری دﯾﮕﺮ از ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﺠﺎری ﺳﺎزی ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی
داﻧﺸـﮕﺎﻫﯽ ﺗـﺄﺛﯿﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻮاﻧـﻊ و ﻋﻮاﻣـﻞ ﺗﺴـﻬﯿﻞ ﮔﺮ
ﺳـﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺗﺠـﺎری ﺳـﺎزی ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﻢ و روﯾﮑﺮد اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤـﻪ ﺳـﺎﺧﺘﺎرﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 14 ﻧﻔﺮ از ﻧﺨﺒﮕﺎن داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﮔﻠﻮﻟـﻪ ی ﺑﺮﻓـﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ 36 ﻣﺆﻟﻔـﻪ اﺣﺼـﺎء ﮔﺮدﯾـﺪ ﮐـﻪ ﺷـﺎﻣﻞ 16 ﻣﺆﻟﻔـﻪ ﺟﺪﯾـﺪ ﻧﯿـﺰ ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ. ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻣﺎﻟﯽ دارای اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی اﻋﺘﺒﺎری و اﯾﺪهﭘﺮدازی از اﻫﻤﯿـﺖ ﮐﻤﺘـﺮی ﻧﺰد داﻧﺸﮕﺎﻫﯿﺎن ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ؛ اوﻟﻮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﺴﺖﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان آﻣﻮزش ﻋـﺎﻟﯽ ﮐﺸـﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺑﺎزﻃﺮاﺣﯽ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ از ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺗﺠـﺎری ﺳـﺎزی ﭘـﮋوﻫﺶ در داﻧﺸـﮕﺎه ﻫـﺎ باشد.در پایان نیز پیشنهادهایی برای توسعه تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٤- کدگذاري محوري کد مفاهيم اوليه فراواني کدمحوري ١ راهبردها، اهداف و مأموريت 14 ٢ آرمان مشترک دانشگاه و هيئت علمي 3 ٣ جهت گيري استراتژيک دانشگاه در جهت تحقق تجاريسازي ٦ راهبردي ٤ سياست ها، قوانين و مقررات حمايتي از تجاريسازي 14 ٥ سيستم مشوق ها و نظام ارتقا 14 ٦ همسويي سياست ها، قوانين و مقررات و بخش هاي پشتيباني ٨ ٧ سابقه فعاليت و قرارداد دانشگاه 5 ٨ اعتبار دانشگاه ٧ اعتباري ٩ برخورداري دانشگاه از جايگاه دانشي در سطح ملي و جهاني ٦ ١٠ هنجارها و فرهنگ دانشگاه 8 ١١ هماهنگي با تفکر تجاريسازي 7 فرهنگي ١٢ توجه به نيازهاي بازار 13 ١٣ آموزش و تربيت افرادي باقابليت ها و مهارت هاي تجاريسازي ١٣ ١٤ بوروکراسي 14 ١٥ چابک سازي فرايندهاي کار 14 ساختاري ١٦ ساختار و فرايندهاي دانشگاه 14 ١٧ تضاد و عدم شفافيت در وظايف تجاريسازي 9 ١٨ شبکه اطلاع رساني درون سازماني 9 ١٩ دسترسي به منابع علمي موردنياز 4 اطلاعاتي ٢٠ برخورداري دانشگاه ها از امکانات سخت و نرم افزار 8 ٢١ بانک اطلاعات نيازهاي پژوهشي 12 ٢٢ تأمين منابع مالي موردنياز در مراحل اوليه فرايند تجاريسازي ١٤ ٢٣ مشخص بودن سهم مالي و معنوي دانشگاه و پژوهشگر 8 مالي ٢٤ وابستگي به بودجه دولتي 12 ٢٥ سرمايه دانشگاه 13 ٢٦ انعطاف در سيستم مديريت دانشگاه 2 ٢٧ شايستگي علمي مديريت 4 ٢٨ شايستگي اخلاقي مديريت ٣ مديريتي ٢٩ حمايت مديريت دانشگاه 13 ٣٠ ريسک پذيري مديريت دانشگاه 10 ٣١ شفافيت مراحل اجراي تجاريسازي 7 ٣٢ آشنايي با فرايندهاي مختلف تجاريسازي 8 فرايند اجرايي ٣٣ ارتباطات دفاتر تجاريسازي با واحدهاي پژوهشي دانشگاه 5 ٣٤ ضعف ارتباط دانشگاه با بيرون سازمان 11 ٣٥ فرايند شناسايي و گردآوري ايده 5 فرايند ايده پردازي ٣٦ برنامه هاي ايده تا نوآوري 4 نتايج بررسي نشان ميدهد که شاخص هاي محوري ساختاري، مالي، راهبردي ، فرهنگي، فرايند اجرايي، اطلاعاتي، مديريتي، اعتباري و ايده پردازي به ترتيب از اولويت و اهميت بيشتري در دانشگاه برخوردار هستند.