چکیده:
این پژوهش با هدف، اکتشافی- توصیفی و براساس نتیجه کاربردی- توسعه ای بوده و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل محتوا به انجام رسیده است. در ابتدا به روش تحلیل محتوا از دیدگاه صاحب نظران، عوامل موثر در توسعه اخلاق حرفه ای شناسایی گردید. جامعه آماری شامل کارکنان امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران که در مجموع 220 نفر و با استفاده از جدول مورگان، 136 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از روایی پرسشنامه، از روش روایی اعتبار محتوا 4(CVR) استفاده شد که روایی اعتبار پرسشنامه، 0.75 محاسبه گردید وضریب پایایی (اعتماد) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 70% محاسبه گردید. یافتههای پژوهش نشان داد؛ عوامل فرهنگی، پایه ای، ارزشی، سازمانی، مدیریتی در توسعه اخلاق حرفه ای تاثیرگذار بوده و عوامل مدیریتی بیشترین تاثیرگذاری را در توسعه اخلاق حرفهای دارد. بنابراین با در نظر گرفتن شاخصهای تاثیرگذار در عوامل شناسایی شده و ارائه مدلی در این خصوص، میتوان در سازمان مورد مطالعه اخلاق حرفه ای را توسعه بخشید.
خلاصه ماشینی:
شبکه هاي اجتماعي بستر تسهيل کننده ارتباطات ميان فردي و به عنوان بستري جهت تعامل و گفت وگوي اجتماعي شناخته مي شود و علي رغم داشتن معايب مي تواند به نشر و ارتقاي ابعاد سرمايه اجتماعي کمک کند.
امروزه سرمايه اجتماعي نقشي بسيار مهم تر از سرمايه فيزيکي و انسـاني در سـازمان هـا و جوامع ايفا ميکند و شبکه هاي روابط جمعي و گروهي انسجام بخشي ميان انسان ها، سازمان هـا و انسان ها و سازمان ها با يکديگر را فراهم مينمايد در غياب سرمايه اجتماعي سـاير سـرمايه هـا اثربخشي خود را از دست مي دهنـد و بـدون آن پيمـودن راه هـاي توسـعه و تکامـل فرهنگـي و اقتصادي ناهموار و دشوار ميشود (واين ، ١٣٨٣: ٩).
هابرماس مفهوم گفت وگو را فراتر از رسيدن به تفاهم بيان ميکند او ميگويد: من در تلاش براي به اثبات رساندن اين نـکته ام کـه ميتوان پرسش هاي عملي را به شکل گفتمـاني بررسـي کرد و اين امکان براي تحليل اجتماعي - علمي وجود دارد که بـه طـور روشـمند نسـبت موجـود مـيان نظام هاي هنجاري وحقيقت را مورد ملاحظه قرار دهد.
(هابرماس ، ١٣٨٠: ٢٤٠) پرسش اساسي در اين موضوع اين است که چگونه ميتوان از مجراي شبکه هاي اجتمـاعي براي ارتقاء سرمايه اجتماعي بهره جست ؟جهت پاسـخ بـه ايـن پرسـش ابتـدا بايـد مولفـه هـا و شاخص هاي سرمايه اجتماعي و شبکه هاي اجتماعي شناسايي شوند تا بتـوان براسـاس تعامـل و گفت وگو در حوزه عمومي به الگويي جهت ارتقاء سرمايه اجتماعي از طريق شبکه هاي اجتماعي بر مبناي الگوي ارتباطات ميان فردي اثر بخش دست يافت .