چکیده:
این واقعیت که کاربران و به ویژه جوانان هر روز وقت بیشتری را در فضای مجازی می گذرانند، اهمیت بررسی
عوامل موثر بر گرایش به شبکه های اجتماعی را نشان می دهد. هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش تاثیر شاخصهای روانی و عملکردی دانشجویان بر تمایل آنان به استفاده از شبکه های اجتماعی و ارائه راهکار برای ارتقای فرهنگ استفاده از این شبکه ها انجام شده است. روش: این پژوهش از این لحاظ که نتایج آن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد،کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان دانشگاه پیام و « میزان استفاده از شبکه های مجازی » نور خوی با 2800 دانشجو و ابزار سنجش داده ها، دو پرسشنامه استاندارد است. برای پردازش و تحلیل داده ها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس. پی.ال.اس « شاخصهای عوامل روانی و عملکردی » استفاده شده است. یافت هها: نتایج تحقیق، تاثیر سه شاخص را بر تمایل دانشجویان به شبکه های اجتماعی تایید کرد.
منافع » و از بین شاخصهای روانی، شاخص « اعتماد » و « ارزش » نتیجهگیری: از بین شاخصهای عملکردی، دو شاخص بر میزان استفادة دانشجویان از شبکه های اجتماعی تاثیر معناداری دارد؛ ولی تاثیر سایر شاخصها « و باورهای مشترک معنادار نبود.
Objectives
Regarding the importance of this issue, the purpose of this study is to measure the impact of psychological indicators and functional on students' willingness to use social networks and providing a solution to promote the culture of using these networks.
Method
This research is applied in the sense that its expected results can be used in practice, and is descriptive-survey in terms of its method.The statistical population of the study was students of Payame Noor University in Khoy with 2,800 students and data gathering tool, two standard questionnaires "the use of virtual networks" and the standard questionnaire of psychological indicators and functional. SPSS and Smart PLS software were used for data processing and analysis. Results and
Conclusion
Research findings confirmed the impact of three indicators on students' willingness to social networking, The results of the research show that, two indicators "value" and "trust" and Among the psychological indicators, the index of "shared interests and beliefs" have a significant effect on the student's use of social networks, however, the impact of other indicators was not significant.
خلاصه ماشینی:
سنجش تأثیر شاخصهای روانی و عملکردی بر تمایل دانشجویان به استفاده از شبکه های اجتماعی 1 زهرا فروتنی ٢ عطیه بحرانی چکیده این واقعیت که کاربران و به ویژه جوانان هر روز وقت بیشتری را در فضای مجازی میگذرانند، اهمیت بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به شبکه های اجتماعی را نشان میدهد.
در رابطه با جامعۀ هدف تحقیق حاضر؛ یعنی دانشجویان، استفاده از شبکه های اجتماعی میتواند به ایجاد امکاناتی برای به روزرسانی سریع اطلاعات ضروری، تقویت یادگیریها و تبادل محتواهای آموزشی بین دانشجویان، تماس با خانواده و نیز همکلاسیها، ایجاد روابط دوستانه و غیر رسمی و خودجوش بین کاربران و ارضای نیازهای اجتماعی آنان ، تماس با تیمهای کاری و توسعۀ کسب و کار و سایر اهداف ارزشمحور در ارتباطات مجازی منجر شود.
در خارج نیز چن و کو(٢٠١٧) در پژوهش خود به بررسی عوامل عملکردی و روانی روی فقط اشتراکگذاری دانش و اطلاعات در شبکه های اجتماعی پرداخته اند، نه تمایل کاربران به استفاده از شبکه های اجتماعی؛ ولی در تحقیق حاضر تأثیر شاخصهای هفت گانۀ عوامل عملکردی و روانی بر استفادة دانشجویان از شبکه های اجتماعی سنجش شده که از این جنبه ، دارای نوآوری در تحقیق است .
صرف نظر از فواید یا مضرات استفاده از شبکه های مجازی، پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر شاخصهای عوامل روانی(موانع امنیتی، تصویر ذهنی و باورها و منافع مشترک) و شاخصهای عوامل عملکردی(موانع کاربران، ریسک فیزیکی، ارزش و اعتماد) بر تمایل دانشجویان به استفاده از شبکه های اجتماعی و ارائۀ راهکارهایی برای ارتقای فرهنگ استفاده از شبکه های مجازی انجام شد.
نتایج تحقیق خدایاری و همکاران(١٣٩٣) در خصوص دانشجویان نیز حاکی است که بین میزان اعتماد دانشجویان با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی توسط آنان رابطه وجود دارد.