چکیده:
مطالعه آثار و دستساختههای متنوع در ما را به این نتیجه رهنمون میسازد که بسیاری از حرف و فنون سنتی ایران
از پیشینهای کهن در این سرزمین برخوردار میباشند؛ اما امروزه به دلایل گوناگون کمتر اطلاعات مکتوب و دقیقی از فناوری و
شیوههای تولید این محصولات در گذشته در دسترس میباشد؛ به همین دلیل استفاده از اسناد و منابع غیر مستقیمء» گاه اطلاعات
مفیدی را در این زمینه به دست میدهد. در این میان نگارگری ایرانی جدا از جنبههای فرمی و زیباییشناختی آن» بارها توسط
پژوهشگران به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آگاهیبخش مورد استناد قرار گرفته است که به عنوان نمونه میتوان به بازشناسی
طرح و رنگ بسیاری از زیراندارهاء نوع پوشش و البسه و تزیینات و متعلقات معماری در دورههای مختلف اشاره کرد.
در این مقاله با هدف بازشناسی فنون و ابزارهای مرتبط با بعضی حرف رایج در گذشته این سرزمینء بهویژه در دوران
از مجموعه شاهنامه بایسنقری مربوط به سال ۸۳۲ هجری, نگاره «پادشاهی جمشید هفتصد ساله بود» مورد مطالعه قرار گرفته
و پیشههای نمایشدادهشده در آن به همراه ابزارها و فناوریهای مرتبط با هرحرفه مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق
توصیفی - تحلیلی میباشد و اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانهای و اسنادی (تصاویر نگارهها) گردآوری شده است.
The study of various works and handmade in Iran leads us to the conclusion that many of the traditional professions
and techniques of Iran have an ancient background in this land. But today, for a variety of reasons, there is
less detailed written information on the technology and methods of producing these products in the past. For this
reason, the use of indirect documents and resources sometimes provides useful information. In this regard, Iranian
painting, apart from its formal and aesthetic aspects, has been repeatedly referred to by the researchers as a source
of information and awareness. Some examples are the recognition of the design and color of many carpets, the
type of cover, the cloth, decorations and architectural accessories in different periods. In this article, in order to
recognize the techniques and tools associated with some of the common occupations of this land in the past, especially
during the Timurid period, the painting “The Kingdom of Jamshid was seven hundred years old.” has been
studied from the collection of Shahnameh Baisenqiri related to 833 AH. The professions displayed in this painting,
along with the tools and technologies associated with each profession, have been studied. The research method is
descriptive-analytical and the required data is gathered through library and documentary resources