چکیده:
هدف پژوهش شرحِ چگونگی بهرة پریسا تشکری، بهعنوان طراح زن، از امکانات بصری پوستر برای القای معانی و پیامهای خاص است. روشنکردن معنا و پیام پوستر متکی به مشاهده، توصیف و تفسیر ویژگیها و کیفیت بصری و تجسمی با اتکا به مؤلفههای فرایند معنازایی در نظریة زبان کریستواست. مؤلفههای ذکرشده را تبادل امر نمادین، امر نشانهای و بینامتنیت تشکیل میدهند. بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رویکرد هرمنوتیکی نشان میدهد دو امر نشانهای و نمادین در این پوستر در حال تبادلی بیوقفهاند و به فرایند معنازایی جهت میدهند. جابهجاییهای عناصر مفهومی و بصری زن و گل، گلبرگ گل و دهان، گلدان گل و بستر پرورش، آب و مواد لازم برای پرورش، اشاره به وجه دوگانة نوشتار روی گلدان، تبادل امر نشانهای و نمادین را نشان میدهد. مطالعة بینامتنیت با تأکید بر تکنیک گلدوزی پرورش سه جنبة خلاقة وجودی زنانـ یعنی نوشتار، احیای گلدوزی و صداپروری آنانـ را برجسته میکند.
The purpose of the present study is to explain how a female designer uses visual elements and rules to produce meanings and messages in order to illuminate the creative aspects of women's existence. Clarifying the meaning and message of the poster relies on observing, describing, and interpreting visual qualities. To clarify the layers of meaning, we study it with the components of the semantic process in language theory of Julia Kristeva. The components of the theoretical framework of research are symbolic, the semiotic, their exchange, and then intertextuality. The method is the analysis of qualitative content and hermeneutic approach. show that both the symbolic and the semiotic in this poster are in constant conflict and exchange and that they direct the meaning process. Female and flower`s replacement, flower petals and mouths, flower pot, water and clouds and materials for cultivation, usage of text with a curved font on the pot, and double reference of the text in theoretical defense of female voice; show the symbolic and the semiotic exchange. in addition to them, the study of intertextuality like the benefit of Embroidery technique to point to lost women's creativity implies the ultimate meaning. It is that today, just as much as we need to revive feminine traditions such as embroidery, we should pay as much attention to the female voice in different reproductive aspects of their existence. Also writing on the pots show the emphasis on other creative aspects in woman`s existence. So the poster`s designer pays deep attention to female reproductive aspects.
خلاصه ماشینی:
چگونگی ورود امر نشانه ای و خلاقیت هنرمنـد به منزلۀ بخشی از توان زبان در هنر گرافیک نشانه های خاصی از خلاقیت را مـی طلبـد کـه نحـو نمادین یا اصول تجسمی را به طرق متفاوتی در معرض تغییر، تحدید، فروپاشـی ، فشـرده شـدن قرار می دهد و به هدایت تولید معنا و اثرگذاری بر مخاطب منجر می شود.
بـا ایـن پـس زمینـه ، پـژوهش حاضـر بـا پرسش از چگونگی شکل گیری فرایند معنا به خلاقیت زنانه ، به عنوان امـر نشـانه ای ، هـم توجـه می کند و به صورت ضمنی به تفاوت های ظریف زنانـه در اجـرای مؤلفـه هـای بصـری و فراینـد معنازایی در این پوستر می پردازد.
آیا نشانه هایی از خلاقیت به منزلۀ امر نشانه ای و زنانه در طراحی هنرمند دیده می شود؟ پیشینۀ پژوهش با بررسی به عمل آمده و براساس تحقیقاتی که در این زمینه در ایران در دو بخش مبانی نظری و تحلیل مؤلفه های مبانی نظری در آثار هنری انجام پذیرفته اسـت ، پیشـینه بـه صـورت مختصـر عبارت اند از: ریما اسلام مسلک و نرگس حریریان (١٣٩٥) در مقاله ای بـه نـام «مفهـوم طـرد در اندیشـۀ ژولیا کریستوا به بازتاب آلوده انگاری ، تنفر و انزجار» به مفهوم طرد کریستوا می پردازد و بازتـاب آن را در هنر فیگوراتیو بررسی می کند.
پژوهش حاضر، ضمن ارج نهادن بـه مقـالات و کتـب نوشـته شـده ، بـا تحلیـل چگـونگی فراینـد معنازایی سعی دارد مؤلفه های نظام زبانی کریستوا را در فرایند معنازایی زبـان در هنـر طراحـی پوستر از یک طراح زن (پریسا تشکری ) مورد تحلیل قرار دهد.