چکیده:
یکی از ادعاهای علماء و رجال مسلمان، کامل بودن دین اسلام است. آنها بر اساس متن قرآن مجید منبع اصلی این دین معتقدند این دین، قابلیت پاسخگویی به مسائل پیشروی مسلمانان و غیر مسلمانان را در هر زمانی دارد؛ با توجه به تغییرات سده های تاریخی، این پاسخ گویی در صورتی مقبول عامه قرار خواهد گرفت که تفاسیر و برداشتها نسبت به مسائل مستحدثه مناسب و به روز شوند. از مهمترین مسائلی که امروزه بشر با آن مواجه شده است؛ مسئله رسانه است. این مسئله و زوایای مختلف آن چنان فراگیر و گسترده شده که در همه ابعاد زندگی بشر ورود پیدا کرده و در کوچکترین و شخصیترین بعد نیز ردپای این مسئله به
چشم میخورد. عالمان دین برای مواجهه متدینین خود با این مسئله، به استخراج احکام متناسب با آن پرداخته و تکالیف شرعی پیروان دین خود را برای آنها تبیین میکنند. عالمان و مجتهدان جهان تشیع نیز برای مسائل مبتلابه هم کیشان خود احکامی صادر کردهاند. احکام صادره این موضوع را میتوان ذیل احکام خمسه به 4 بخش دسته بندی کرد. این نوشته به تشریح موضوع، استفتائات آن و جواب های در نظر گرفته شده برای این چهار بخش میپردازد.
The Ministry of Education is the country's most formal educational organization and its teachers are an essential pillar of the organization.With the development of mass media and the involvement of various institutions in the field of education, the educational monopoly of this organization has been practically broken, especially in the field of new technologies.Many teens and teenagers misuse the Internet and information and communication resources.They do not have effective training in the use of information and communication resources at home and at school, on the other hand they do not have a specific institution to guide them.And according to research on the differences in Internet and media literacy of students and teachers, parents and teachers cannot teach students how to use modern media and information resources.And the need to increase teachers' media literacy and solutions that are the subject of this research has become an important issue.The methodology of this research is about strategies for enhancing teachers' media and information literacy, qualitative content analysis, and is based on documentary studies and semi-structured interviews.The statistical population consisted of media and information literacy experts and education experts and the data were collected through semi-structured interviews until theoretical saturation.Based on the results, training skills 1- Accessibility, 2- Use-application, 3- Evaluation-Analysis and 4) Production. It has a major impact on enhancing teachers' media and information literacy, with suggested solutions tailored to these skills.
خلاصه ماشینی:
لن مسترمن معتقد است در آینده ممکن است نقش و مفهوم معلم منسوخ شود و شرکت های خصوصی و رسانهای جای نظام آموزش و پرورش عمومی را بگیرند، مگر اینکه معلمان بتوانند مخاطبین و دانش آموزان خود را متقاعد کنند که آنها کاری فراتر از انتقال مفاهیم و اطلاعات انجام می دهند و آن هم بسط آگاهی و تفکر انتقادی است، یعنی کاری که از عهده شرکت های خصوصی رسانهای بر نمیآید و فقط یک نظام آموزشی مستقل میتواند چنین وظیفهای را انجام دهد.
پیشینه پژوهش تحقیقات انجام شده، در حوزه سواد رسانهای توسط سازمان جهانی یونسکو به این مسئله بسیار توجه دارد تا جایی که موسسه آموزش سواد رسانهای و اطلاعاتی در برخی کشورها تاسیس شده است؛ در کشور کانادا از همان سنین کودکی و در مدارس دبیر رسانه تعریف شده است که بتواند، آگاه کردن دانش آموزان به استفاده درست از رسانه و قدرت گزینشگری از رسانهها به آنها آموزش داده شود.
سواد رسانهای به عنوان سواد بصری و اطلاعاتی (کوتیلاینن و سونینن، 2013)، به برنامههای درسی جدید به آموزش و پرورش ابتدایی تبدیل شده و تاکنون، بیشتر در زمینه آموزش رسانه مورد استفاده قرار گرفته است.
این روش همچنین میتواند برای آموزش سواد رسانهای و اطلاعاتی استفاده شود.
راهکارهای افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی معلمان بر اساس یافته های تحقیق برای چهار سطح ذکر شده، می توان این راهکارها را در 4 قالب مهارت ارائه داد، الف) مهارت دسترسی، ب) مهارت استفاده و کاربرد، ج) مهارت تجزیه و تحلیل و ارزیابی و د) مهارت تولید.
Media and Information Literacy Policies in Finland (2013) Kupiainen, R.