چکیده:
در این مقاله ضمن تعریف مفهوم رادیو و تلویزیون عمومی، انواع آن و بررسی اصول مشترک تشکیلدهندة این نوع رادیو و تلویزیونها به بحث اصلی یعنی اصول استقلال و بیطرفی که از جمله اصول مهم شکلدهندة آنها هستند، میپردازیم. هماکنون این موضوع کاملاً واضح است که احزاب سیاسی، دولت یا بنگاههای خصوصی سعی مینمایند بر پخشکنندههای عمومی تأثیر بگذارند و از این طریق در پی کسب منافع خود باشند. به همین دلیل در این مقاله راههای تأمین این اصول مورد بررسی قرار میگیرد. از طرفی این نکته را مدنظر قرار میدهیم که هرچند شائبة آن میرود که اصل بیطرفی با اصل استقلال یکی پنداشته شود، اما هریک از این اصول از جنبههای مختلفی برخوردارند که ضمن تعریف هریک از جنبهها به این نتیجه میرسیم که این اصول به صورت کلی از یکدیگر جدا هستند که در بعضی مواقع با یکدیگر تداخل نموده و یکی معلول دیگری میگردد و این از خاصیت اصول رادیو و تلویزیونهای عمومی است که دستیابی به یکی از آنها میتواند موجب دستیابی به دیگر اصول نیز گردد و به این ترتیب و همچنین با استفاده از راهکارهای پیشنهادی جهت تأمین استقلال و بیطرفی، راه ایجاد رادیو و تلویزیون عمومی هموار میشود.
In this article besides defining public service broadcasting (psb), kinds of psbs and common principles, Principles of independence and impartiality has been considered. It is fairly obvious that particular political party, government or commercial companies exercise to influence over a public service broadcaster to promote its own interests. So the article has proposed methods to ensure the independence and impartiality. On the other hand each principle has different aspects and they are apart from each other generally. However one could affect another one in some cases and this would be the property of public service broadcasting. So with this feature and the proposed methods, the creation of psbs would be easier.
خلاصه ماشینی:
از طرفي اين نکته را مدنظر قرار مي دهيم که هرچند شائبۀ آن مي رود که اصل بي طرفي با اصل استقلال يکي پنداشته شود، اما هريک از اين اصول از جنبه هاي مختلفي برخوردارند که ضمن تعريف هريک از جنبه ها به اين نتيجه مي رسيم که اين اصول به صورت کلي از يکديگر جدا هستند که در بعضي مواقع با يکديگر تداخل نموده و يکي معلول ديگري مي گردد و اين از خاصيت اصول راديو و تلويزيون هاي عمومي است که دستيابي به يکي از آنها ميتواند موجب دستيابي به ديگر اصول نيز گردد و به اين ترتيب و همچنين با استفاده از راهکارهاي پيشنهادي جهت تأمين استقلال و بي طرفي، راه ايجاد راديو و تلويزيون عمومي هموار مي شود.
Holub, Jurgen Habermas, Critic in the Public Sphere (London and NewYork: Manchester University Press, 1991), 2-8.
7. Alexandra Wilde, Elizabeth McCall, “Supporting Public Service Broadcasting: Learning from Bosnia and Herzegovina's Experience” (NewYork: United Nation Development Programme Bureau for Development Policy, 2004), 8.
Toby Mendal, Public Service Broadcasting: A Comparative Legal Survey (Paris: United Nation Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011), 3.
“Recommendation No. R (96) 10”, Committee of Mnisters to Member States on the Guarantee of the Independence of Publice Service Broadcasting, Council of Europe, Committee of Ministers, Last Accessed June 23, 2013, http://www.
Sue Beeby, “Plurality in a New Media Age: The Future of Public Service Broadcasting, A Conservative Discussion Document”, https://www.
“Plurality in a New Media Age: The Future of Public Service Broadcasting, A Conservative Discussion Document”.