چکیده:
شهر همدان در زمره شهرهای در حال توسعه چه از لحاظ صنعتی و چه از لحاظ گردشگری قرار دارد، لذا به منظور مدیریت بهتر و برآورد هزینهها و امکانات، مدیران میبایست تصمیمگیریهای خود را در این رابطه مبتنی بر ظرفیت برد قرار داده، تا در نهایت مبنای علمی و واقعی برای تصمیمگیری در رابطه با زیرساختهای شهری به دست آید. در این پژوهش از مدل عدد فشار ظرفیت برد شهری با استفاده از چهار نمایانه شامل تراکم ناخالص جمعیت، مصرف آب، تولید زباله و میانگین انتشار منواکسید کربن، به بررسی ظرفیت برد و میزان فشار وارد شده بر اکوسیستم شهری همدان استفاده گردید.با توجه به نقشه همپوشانی نمایانه ها می توان نتیجه گرفت در مجموع حدود 3/23 درصد نواحی دارای ظرفیت برد درجه 1 می باشد که اغلب در حاشه جنوب غربی شهر قرار گرفته اند و حدود 29 درصد دارای درجه ظرفیت برد 2 می باشندکه عمدتا در مناطق 3 و 4 قرار گرفته اند. 5/ 14 درصد نیز در درجه 3 ظرفیت برد قرار گرفته اند. حدود2/ 17 درصد نواحی در ظرفیت برد آستانه می باشند. همچنین حدود 7/ 15 درصد دارای ظرفیت برد بحرانی دارند.
Introduction: Hamedan is among the developing cities both in terms of industry and tourism, therefore, in order to better manage and to estimate costs and facilities, and on the other hand, due to the growing urbanization rate and the increasing population of the city, managers should make their decisions based on the carrying capacity of the city.
Methodology: In this research, based on Urban Carrying Capacity load Number Model, and Using four Indicators including population density, water consumption, waste production, and average carbon monoxide emissions, the Carrying Capacity and the amount of pressure imposed on the urban ecosystem of Hamadan were investigated.
Results and discussion: According to the results, 23.3% of the study area, with the first-class of Carrying Capacity are located in the southwest of the city. 29 % have grade 2 of Carrying Capacity, often located in areas 3 and 4. 14.5% have been ranked 3. About 17.2% of the areas are in the Carrying Capacity of the threshold. Also, about 15.7 percent have a critical Carrying Capacity and it can be concluded that no place in Hamadan has been in the desired state.
Conclusion: Forasmuch as no region is in optimal condition and about 32% of the area is past the limit of the carrying capacity threshold, Therefore, the situation in the city of Hamedan seems to be Instability and the conditions will eventually lead to a reduction in the urban carrying capacity.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، از مدل عدد فشار ظرفیت برد شهری با استفاده از چهار نماگر، شامل تراکم ناخالص جمعیت ، مصرف آب ، تولید زباله و میانگین انتشار منواکسیدکربن ، برای بررسی ظرفیت برد و میزان فشار واردشده بر محیط زیست شهری همدان استفاده شده است .
به عبارت دیگر، ظرفیت برد محیط زیست شهری در تحقیق حاضر عبارت است از محدوده ی فشار قابل قبول حاصل از ابعاد مختلف رشد جمعیت ، مصرف منابع ، تولید زائدات و آلاینده ها و تغییر ساختار (طبیعی و انسانی) در شهر؛ بدون اینکه اختلال جدی به ساختار، فرآیند و عملکرد (پایداری) و یکپارچگی (سلامت ) محیط زیست شهری وارد شود (تهرانی و همکاران ، ٢٠٠٩: .
. 8 جدول ١: درجه ی ظرفیت برد نهایی مجموع ٤نماگر نماگرهای نهایی فشار خیلی کم فشار کم فشار متوسط فشار زیاد فشار خیلی زیادوضعیت بحرانی (به تصویر صفحه رجوع شود) مفهوم حد مطلوب درجه ی ١درجه ی ٢درجه ی ٣حد آستانه حد بحرانی ٥-نتایج همان طور که بیان شد، با بررسی مقالات و مرور پژوهش های صورت گرفته درزمینه ی ظرفیت برد شهری، چهار نماگر شاخص ، شامل تراکم جمعیت ناخالص ، مصرف آب ، تولید زباله و میانگین انتشار منواکسیدکربن ، برای بررسی ظرفیت برد شهری همدان درنظر گرفته شد.
باتوجه به مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر، میانگین حداکثر تراکم جمعیت مطلوب شهری ١١٠نفر در هکتار است (٢٠٠٢ ,EEAC) که این عدد با شرایط همدان مطابقت دارد.
Combination of GISFM and TOPSIS to evaluation of Urban Environment Carrying Capacity (Case study: Shemiran City, Iran).
Determining development density using the Urban Carrying Capacity Assessment System.
Urban Carrying Capacity and Sustainable Development Density in the ninth region of Mashhad.