چکیده:
فناوری دیجیتالی میتواند تاثیر مهمی در آموزش زبان داشته باشد. این تاثیر باعث میشود معلمان
درس زبان انگلیسیمطالب درسی را بهتر به زبان آموزان آموزش بدهند و کیفیت آموزشی معلمان را نیز
بهبود بخشند. هدف اصلی تحقیق حاضر، از طرفی، ارزیابی سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی ایران
و از طرف دیگر،بررسی تفاوت بین سواد دیجیتالی و جنسیت، سطح تحصیلات، و تجربه
تدریس آنها است. بههمین منظور، ۲۳۹ معلم زبان انگلیسی نسخهای تطبیقی از مدل سواد دیجیتالی
اینجی! (۲۰۱۲) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS (نسخه ۲۱) استفاده گردید.
نتایج تحلیل دادهها نشانداد که سطح سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی از نظر نوع مباحث
فنی، و ابعاد عاطفی -اجتماعی نسبتا بالا بوده، اما دربعد شناختی، سواد دیجیتالی آنها تقریبا پایین بود..
تفاوت معناداری در سطح سواد دیجیتالی معلمان زن و مرد، تجربة تدریس و جنسیت آنها وجود
نداشت، اما تفاوت معناداری در زمینه سواد دیجیتال معلمان شرکتکننده با در نظر گرفتن سطح
تحصیلات آنان وجود داشت.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی تحقیق حاضر، از طرفی ، ارزیابی سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی ایـران و از طرف دیگر، بررسی تفاوت بین سـواد دیجیتـالی و جنـسیت ، سـطح تحـصیلات، و تجربـه تدریس آنها است .
سپس ، اهمیت و ضرورت این فناوری برای معلمان زبـان تـشریح مـی شـود و در نهایت ، مطالعات انجام شده در رابطه با سواد دیجیتالی در خارج و داخل ایران مطرح می شود.
هـم چنـین ، اینجـی (٢٠١٢) با مطالعه ترکیبی بر روی معلمان ضـمن خـدمت در اسـترالیا، دریافـت کـه آمـوزش مستقیم و آشکار سواد دیجیتالی از طریق کتابهای الکترونیکی می تواند سطح سـواد دیجیتـالی فراگیران را در زمینه های فنی ، شناختی و عاطفی -اجتماعی افزایش داده و در نتیجه بار شناختی آنان را کاهش دهد.
این دسته بندی در مطاله حاضر قراردادی بود و فرض این بـود کـه لزومـا تجربـة تـدریس بیشتر مساوی با استفاده بیشتر از فناوری دیجیتالی و به تبع آن، سواد دیجیتـالی نیـست و بطـور معمول معلمان با تجربة تدریس بالاتر ممکن است به دلیل عادت کردن به فناوری سنتی ، تمایلی برای استفاده از فناوری جدید را نداشته باشند که نتایج هم موید این مطلب مـی باشـد، بخـاطر اینکه تفاوت معناداری وجود نداشت .
افـزون بـر این ، تحقیق حاضر تفاوت بین سواد دیجیتالی و جنسیت ، سطح تحصییلات، و تجربـة تـدریس معلمان زبان انگلیسی را مورد تحقیق قرار دارد.
Indigenous language revitalization, promotion, and education: Function of digital technology.
Innovative technology in English language teaching: the utility of mobile social network sites to improve teacher education.