چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفههای مؤثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بود. طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنان در بخش کیفی 35 نفر با روش هدفمند بر اساس اصل اشباع نظری و در بخش کمی 250 نفر با روش هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامههای استاندارد ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و سبک رهبری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزارها تأیید شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا و مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با توجه به 115 شاخص، تعداد چهار مؤلفه شایستگیهای فردی، شایستگیهای بینفردی، شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای علمی و تخصصی شناسایی شد. همچنین هر چهار مؤلفه اثر مثبت و معناداری بر شایستگی مدیران مدارس ابتدایی داشتند که شایستگیهای مدیریتی بیشترین تأثیر را بر آن داشت.
خلاصه ماشینی:
Wesselink, Blok, VanLeur, VanLans & Dentoni 3.
Traicoff, Pope, Bloland, Lal, Bahl & et al 4.
Briere, Proulx, Flores & Laporte 5.
کرمانی، درویش ، سرلک و کولیوند (١٣٩٦) ضمن پژوهشی با عنوان طراحی مدل شایستگیهای مدیران بیمارستان ها به این نتیجه رسیدند که شایستگی مدیران شامل سه بعد فردی، فنی و تعاملی بود که بعد فردی ٧ مؤلفه (مسئولیت پذیری، صداقت و تعهد، عزت نفس ، توسعه خودآگاهی، خودمدیریتی، توسعه مستمر فردی و تجربه کاری)، بعد فنی ٢٥ مؤلفه (دانش مدیریتی، دانش بهداشت و درمان ، دانش کسب وکار، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع اطلاعاتی، مدیریت منابع مالی، مدیریت تجهیزات و منابع فیزیکی، برنامه ریزی و سازماندهی، حل مساله و تصمیم گیری، تفکر تحلیلی و دید سیستمی، آگاهی یا شناخت سازمانی، یادگیری از تجربیات و انعطاف پذیری، استفاده از دانش و شواهد، پایبندی به قوانین و مقررات ، مدیریت آینده و تغییرات ، مدیریت بحران ، درک دیدگاه های مشتریان ، پاسخگویی، مدیریت فرایند، جلب حمایت ذینفعان کلیدی، ارزیابی اثرات و دیدگاه منتقدانه ، 1.
Andersson, Sundstrom, Nilsson & Ung 2.
در پژوهشی دیگر عبدالهی، فتحی واجارگاه ، تقی پورظهیر و رحیمیان (١٣٩٤) ضمن بررسی شایستگیهای مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی گزارش کردند که شایستگیها شامل شایستگیهای مشترک (ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی، شایستگی ادراکی، تعالیطلبی و شایستگی بین فردی) و شایستگیهای ویژه (شایستگی فنی و شغلی، شایستگی کسب وکار، رهبری، مدیریت عملکرد، تفکر استراتژیک و تصمیم گیری) بودند.
بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفه های مؤثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بود.