چکیده:
هدف این پژوهش بررسی الگوی ساختاری انزوای شغلی با قصد ترک کار با میانجیگری خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی مدیران زن مدارس شهرستان آباده بود. نوع این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر تکنیک اجرا، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران زن مدارس شهرستان آباده (60 نفر) بوده است که کل جامعه با استفاده از روش نمونهگیری سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انزوای شغلی داسالت و دیبودا (1997)؛ خودکارآمدی تچانن موران و گاریس (2004)؛ فرسودگی شغلی شیروم و ملامد (2006)؛ رضایت شغلی بچاراچ (1988) و تمایل به ترک کار ویسبرگ (1994) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و PLS با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که انزوای شغلی بر خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی دارای اثر مستقیم میباشد. همچنین انزوای شغلی از طریق خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرسودگی بر قصد ترک کار دارای اثر غیر مستقیم(میانجی) است. علاوه بر این نتایج نشان داد انزوای شغلی با خودکارآمدی و رضایت شغلی رابطه منفی و با فرسودگی شغلی رابطه مثبت و معنی داری دارد. در مجموع نتایج پژوهش نشانگر نقش واسطهای خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در رابطهی بین انزوای شغلی با قصد ترک کار در مدیران زن بوده است. همچنین بررسی مدل نشان داد که الگوی مفهومی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار است.
The purpose of this study was to investigate the structural pattern of job isolation with intention to leave by mediation of self - efficacy, job satisfaction and job Burnout of female principals in abadeh city. the type of this research was applied based on purpose and descriptive-correlational in terms of implementation technique. The statistical population consisted of female principals of Abadeh school (n = 60). The whole population was selected by census sampling method .To collect data from Dussault & Thibodeau (1997) job isolation questionnaires; Tschannen-Moran and Gareis (2004) self-efficacy; Shirom and Melamed (2006) job burnout; Becharach (1988) job satisfaction and for intention to leave, Weisberg (1994) used. Data were analyzed by SPSS and PLS software using structural equation modeling test. Analysis of the model quality showed that the conceptual model of the research had a good fit. The results of structural equations showed that job isolation on self – efficacy(β=-0.061), job satisfaction(β=-0.098), job Burnout(β=0.744), intention to leave(β=0.446) And also job satisfaction on job burnout(β=-0.274) has a direct effect. Also job isolation through self-efficacy(β=0.378), job satisfaction(β=0.125), job Burnout(β=0.290) on intention to leave has indirect(mesidate) effect. The results showed that job isolation was negatively relation with self-efficacy and job satisfaction, and have positive and significant relationship with job burnout and work intention. Self-efficacy, job satisfaction, and burnout also mediate the relationship between job isolation and intention to leave.
خلاصه ماشینی:
در مجموع نتایج پژوهش نشانگر نقش واسطه ای خودکارآمدی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در رابطه ی بین انزوای شغلی با قصد ترک کار در مدیران زن بوده است .
رضایت شغلی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی است و میتواند بسیاری از متغیرها مانند تمایل به ترک شغل را تحت تأثیر قرار دهد(,Human 1 Job satisfaction ٢٠٠١).
در این مدل ، متغیر انزوای شغلی به عنوان متغیر مستقل ، متغیرهای فرسودگی شغلی، خودکارآمدی و رضایت شغلی به عنوان متغیرهای میانجی و در نهایت متغیر تمایل به ترک کار به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است .
برای سنجش متغیرهای این پژوهش از پرسش نامه های انزوای شغلی داسالت و دیبودا ,Thibodeau & (١٩٩٧ Dussault)؛ خودکارآمدی تچانن موران و گاریس ( ,Tschannen-Moran and Gareis ٢٠٠٤)؛ فرسودگی شغلی شیروم و ملامد (٢٠٠٦ ,Shirom and Melamed)؛ رضایت شغلی بچاراچ (١٩٨٨ ,Bacharach) و تمایل به ترک کار ویسبرگ (١٩٩٤ ,Weisberg) استفاده گردیده است .
علاوه بر این در بررسی اثر میانجی فرسودگی در رابطه ی انزوای شغلی با قصد ترک کار با استفاده از آزمون سوبل نیز در مییابیم که مقدار آماره ی t برابر با ٤/٨٠٧ است که بیشتر از ١/٩٦میباشد.
The Relationship between Job Satisfaction, Organizational Commitment and Job Burnout among Secretaries, Journal of New Approach in Educational Management, 6(9), 29-35.
(2012), Principal self-efficacy: relations with burnout, job satisfaction and motivation to quit, Social Psychology of Education: An International Journal, -15 (3), 295-320.