چکیده:
توجه به اسطوره و حماسه بهویژه اساطیر و حماسههای ملی، یکی از مبانی اصلی در بافت معنایی و زبانی ادبیات فارسی بعد از شاهنامۀ فردوسی است که در هر دورهای همگام با تحولات ادبی و متناسب با شرایط اجتماعی آن برهه ادامه یافته است. با شکلگیری انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، توجه عمیق به ابعاد شعر پایداری افزون گشت. همگام با آن، گرایش به حماسه که مناسب این نوع شعر بود، رشد کرد و شاعران بسیاری با زبان و بیان حماسی، دلیریهای رزمندگان دفاع مقدس را به تصویر کشیدند. در این پژوهش، اشعار نصرالله مردانی بهلحاظ دارابودن عناصر اساطیری و زبان حماسی بررسی شده است. حاصل بررسی نشان میدهد مردانی بهاقتضای علاقۀ خود به شاهنامۀ فردوسی و فضای سیاسیاجتماعی روزگار خود، از اساطیر ملی و زبان حماسی استفاده کرده است. او زبان حماسی را با زبان غنایی آمیخته و متناسب با نیازهای بیانی تازه، ظرفیتهای تازهای برای اسطوره و حماسه در شعرش ایجاد کرده است.
Considering myth and epic especially national Mythology and epic is one of the main bases in linguisticand meaningcontext of our literature after Shahnameh that continued in each era along with literal changes and social conditions. During the revolution and the start of war, the deep considerations took place about Resistance Poetry. At the same time, the tendency toward epic consistent with resitsence poetry was grown and many poets described the brave warriors of Sacred Defense in their poems through epic. Present study analyzed the poems of NasrollahMardani in terms of having myth and epic language. The results have shown thatMardani had used the national myths and epic language due to his interest in Shahnameh and socio-political condition of his era. He combined the epic language with lyriclanguages and created new capacities for myths and epic in his poem consistent with new expression needs.myths and epic in his poem consistent with new expression needs
خلاصه ماشینی:
از آنجا که «تصوير جهاد در سال هاي دفاع مقدس بيشتر صبغۀ حماسي داشت » (سنگري، ١٣٨٠: ٢٣٤) و حماسه در ادبيـات مـا مخصوص رشادت ها و دليريهاي قهرمانان و پهلوانان بود، اين عناصر خودبه خود وارد شعر شد و با انگيزه هـاي ملـيگرايـي بسامد بيشتري پيدا نمود.
در مجموعۀ اشعارش ، به ويژه در دفترهايي که انقلاب و دفاع مقدس را در بر دارد، عناصر اسـطوره و حماسـه يکـي از مشخصه هاي سبکي اوست که در اين مقاله مجموعه شعر قانون عشق که شامل دفترهاي قـانون عشـق ، آتـش نـي، خـون نامـۀ خاک، قيام نور و الماس آب ميباشد، مورد بررسي قرار گرفته است .
علاوه بر اين مقالات ، در چندين پايان نامـۀ دانشـجويي نيـز شـعر مردانـي مـورد توجـه قـرار گرفته است و در چند مورد در خلال مباحث ، کارکردهاي حماسي آن بررسي شده است ؛ اما تاکنون تحقيق بـا ايـن عنـوان که بررسي همه جانبه درمورد حماسه و اسطوره هاي شعر او انجام شود، چاپ نشده است و اين پژوهش ميتوانـد تلاشـي در جهت شناخت کاربرد اسطوره و زبان حماسي شاعر باشد.
نتيجه گيري برآيند پژوهش درمورد بررسي اسطوره و زبان حماسي در اشعار نصـرالله مردانـي نشـان داد وي يکـي از شـاعران توانمنـد و برجسته است که توانسته در برهۀ تاريخي انقلاب و دفاع مقدس ، با تلفيق حماسه و غنا در قالب غزل حماسي، به عنوان يکـي از شاعران شاخص ادبيات انقلابي و دفاع مقدس در عرصۀ شعر نام آور شود.