چکیده:
یکی از مباحث ارزندهای که در فلسفه کانت به آن پرداخته شده، امر «والا در نقد قوه حکم» است. به زعم کانت والا بر تصورات نامحدود و نامتناهی چون زمان، مرگ، فضا و عالم روحانی اشاره دارد، والا اشاره بر عظمتی داردکه برتر از هر مقایسهای و ماورای هر قیاسی است. این عظمت شگفتانگیز میتواند قابل اطلاق بر عملی اخلاقی، عظمت اندیشهای ناب و یا اشاره بر عظمت اعیان طبیعی مانند طوفانی سهمگین یا اقیانوسی بیکران و حتی عظمت اثری هنری باشد. پژوهش مبتنی بر روش توصیفی _ تحلیلی با استدلال استقرایی بوده و شیوه جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بهترین نمونه امروالا را میتوان هنر مذهبی کلیسا دانست که والایی را به بهترین شکل به ظهور میرساند و نقاشی دوره گوتیک در مقایسه با نقاشی دوران بیزانس، نمونهای از این هنر است که جایگاه ذهنی امر والای کانت به وضوح در آن دیده میشود.
اهداف:
1( برر سی امر والای کانت و نگونگی ارتباط معرفتی آن با نر و نقا شی ای مرتبط با ح ضرن مریم و
مسیح در دوره گوتیک و بیزانس
2( بررسی علل بروز امر والای کانت در نقاشی ای کلیسایی.
3( سوالات:
4( امر والای کانت در کدام نر و نه دورهای ظهور نموده است؟
5( امر والای کانت در نقاشی ای کدام دوره بارزتر است و علل بروز آن نیست؟
The sublime is at the heart of Kant's aesthetic philosophy. According to Kant it refers to infinite and infinite conceptions such as time, death, space, and the spiritual world; it refers to greatness that is superior to any comparison and beyond any deduction. This marvelous greatness can be attributed to moral action, the grandeur of pure thought, or the greatness of natural lords, such as the enormous storm or ocean of infinity, and even the greatness of a work of art. The research is based on a descriptive-analytical method with inductive reasoning and data is collected via library research. The results of the study demonstrate that the theory of the sublime is best presented in the religious church art; moreover, the paintings of the Gothic period compared to the Byzantine period is a representative of this art that undoubtedly remarks Kant's theory of the sublime.
خلاصه ماشینی:
با اين وجود چيزي که والي طبيعي عنوان مقاله: مطالعه تطبيقي ارتباط امر والاي کانت با نقاشي های مرتبط با تصاوير حضرت مريم و مسيح در دوران بيزانس و گوتيک کانت را به تجربه زيباييشناسانه تبديل ميکند مشارکت آن در فرايند معنوي کردن است که به واسطه آن فرد فعاليت و کنترل خود را بر طبيعت بيان ميکند.
عنوان مقاله: مطالعه تطبيقي ارتباط امر والاي کانت با نقاشي های مرتبط با تصاوير حضرت مريم و مسيح در دوران بيزانس و گوتيک Gogdon, Graham (2006) ,can there be Public Architecture?, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 64:2.
پينوشت 1 Immanuel Kant 2 Sublime 3 Longinus 4 Einbildung 5 Edmond Burke 6Lyotard 7 Derrida 8 Adorno 9 Eugénie Shinkle 10 Paul Croyder 11Giotto 12Duccio 13 Alberti 14 Reims 15 Giovanni Pisano 16 Claus Slobeter عنوان مقاله: مطالعه تطبيقي ارتباط امر والاي کانت با نقاشي های مرتبط با تصاوير حضرت مريم و مسيح در دوران بيزانس و گوتيک A Comparative Study of the Relationship of Kant's Theory of the Sublimewith Paintings Related to the Images of Mary and Christ in the Byzantine and Gothic Periods* 3 Peyman Alizadeh Oskuie1 Esmaiel Baniardalan2* Kamran Afshar Mohajer 5 Mohhamad Reza SHarifZadeh4 Mohhamadjawad Safian Abstract The sublime is at the heart of Kant's aesthetic philosophy.
The soul is lifted up in true عنوان مقاله: مطالعه تطبيقي ارتباط امر والاي کانت با نقاشي های مرتبط با تصاوير حضرت مريم و مسيح در دوران بيزانس و گوتيک sublimity, lifts up a proud boast, as if he himself had heard what he had heard has created it” (Kant, 2013: 30).