چکیده:
در این مقاله میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابخانهء دانشکدهء ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز با هدف کشف نقاط قوت و ضعف موجود بررسی شده است.پژوهش به روش پیمایشی بوده و جامعهء تحقیق 94 نفر از دانشجویان دانشکدهء ادبیات میباشد.برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه،و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است.طبق نتایج به دست آمده،دانشجویان از تعداد کتابهای امانت داده شده و مدت زمان امانت و نحوهء مدیریت و ساعات کار کتابخانه و رفتار کتابداران و وضعیت فعلی مطبوعات جاری راضی بودهاند و دلایل عمدهء نارضایتی آنان،نبود اینترنت،امانت طولانی مدت کتابهای مهم توسط استادان و عدم دسترسی دانشجویان به این کتابها،ضعف مجموعهء کتابخانه و نبود سالن مطالعهء مناسب بوده است.6/75 درصد دانشجویان،خواستار ادارهء مجموعهء کتابخانه به روش قفسه باز بودهاند.بیش از نیمی از دانشجویان از کتابخانه و خدمات آن ناراضی بودهاند.بین تعداد مراجعات دانشجویان به کتابخانه و میزان رضایت از کتابخانه رابطهء معنیداری مشاهده نشد.بین رفتار و ویژگیهای کتابدار و میزان رضایت مراجعان به کتابخانه رابطهء معنیدار(مستقیم)وجود دارد،ولی رابطهء معنیداری میان معدل مراجعان و تعداد مراجعات آنها به کتابخانه مشاهده نشد.میان روزآمد بودن منابع و تعداد دفعات مراجعهء دانشجویان به کتابخانه نیز رابطهء معنیداری دیده نشد و بالاخره بین خدمات کتابخانه به مراجعان و میزان رضایت آنها از کتابخانه رابطهء معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"طبق نتایج به دست آمده،دانشجویان از تعداد کتابهای امانت داده شده و مدت زمان امانت و نحوهء مدیریت و ساعات کار کتابخانه و رفتار کتابداران و وضعیت فعلی مطبوعات جاری راضی بودهاند و دلایل عمدهء نارضایتی آنان،نبود اینترنت،امانت طولانی مدت کتابهای مهم توسط استادان و عدم دسترسی دانشجویان به این کتابها،ضعف مجموعهء کتابخانه و نبود سالن مطالعهء مناسب بوده است.
در کل دانشجویان از تعداد کتابهای امانت داده شده و مدت زمان امانت و نحوهء مدیریت کتابخانه و ساعات کار کتابخانه و رفتار کتابداران و وضعیت فعلی مطبوعات جاری راضی بودهاند و دلایل عمدهء نارضایتی آنان،نبود اینترنت،امانت طولانی مدت کتابهای مهم توسط استادان و عدم دسترسی دانشجویان به این کتابها،ضعف مجموعهء کتابخانه،و نبود سالن مطالعهء مناسب بوده است.
در کل،دلایل عمدهء نارضایتی دانشجویان از کتابخانهء دانشکدهء ادبیات دانشگاه شهید چمران عبارتند از:مرتب نبودن برگهدان، به طوری که خیلی از دانشجویان اعلام کردهاند که بسیاری از کتابها فهرستبرگهای در برگهدان ندارند و بسیاری از فهرستبرگههای موجود کتابی در قفسهها ندارند؛مکانیزه و رایانهای نبودن کتابخانه که موجب اتلاف وقت کتابداران و دانشجویان میشود؛فقدان خدمات اینترنتی؛بیحوصله بودن کتابداران در جوابگویی به سؤالات مراجعان و نداشتن اطلاعات کافی؛کمبود نیروی انسانی کتابخانه؛ فقدان تسهیلات فتوکپی و زیراکس؛فقدان برنامههای آموزش روش استفاده از کتابخانه به مراجعان؛بسته بودن سیستم کتابخانه؛ کهنه و قدیمی بودن کتابها؛کمبود فضای کتابخانه و فقدان سالن مطالعه در جوار کتابخانه؛تخصیص سالن مطالعهء موجود به کلاس درس؛دلباز و مفرح نبودن و حالت بیروح و خفقان آور و محیط کتابخانه؛جر و بحث کردن کارکنان کتابخانه با یکدیگر در حضور دانشجویان،و کمبود کتابهای تخصصی روزآمد بوده است."