چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان بررسی الگوهای برنامه ی درسی در محیط یادگیری تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. منظور از طرح برنامه درسی، شکل مدون و یا ساختار برنامه درسی می باشد. سازمان یا ساختار برنامه درسی به موجب دوگونه تصمیم گیری در دو سطح مختلف به هنگام تکوین برنامه شکل می گیرد، سطح فراگیر یا عام که ناظر به تصمیم گیری درخصوص مبانی ارزشی می باشد و سطح خاص و یا جزئی که ناظر بر تصمیمگیریهای تکنیکی و فنی درخصوص برنامهریزی و چگونگی اعمال عناصر برنامه می باشد. در سطح فراگیر یا عام طرح یا الگوی برنامه درسی از نوع منبع یا منابع اطلاعات که توسط
برنامه ریز انتخاب می شود تاثیر می پذیرد. به لحاظ تاریخی سه منبع اصلی اطلاعاتی برای برنامه ریزی درسی مورد شناسایی قرار گرفته است که هریک بعنوان مبنایی در تصمیم گیری های متعدد مربوط به امر برنامه ریزی بکار گرفته می شوند: موضوعات درسی مدون، دانش آموزانی که برنامه درسی برای آنان طراحی میگردد،
و جامعه.
خلاصه ماشینی:
بررسي الگوهاي برنامه ي درسي در محيط يادگيري / ١٤٩ ــ برنامه ي درسي به عنوان محتواي يک درس يا مجموعه اي از دروس : از نظر گود،١ برنامه ي درسي عبارت است از يک برنامه ي کلي و عمومي در ارتباط با محتواي آموزشي که توسط مدارس به دانش آموزان ارائه ميشود تا در سايه ي آن ، يادگيرندگان قادر شوند صلاحيت هاي لازم را در خود به وجود آورند و براي ورود به حوزه هاي فني و حرفه اي خاص آماده شوند (٢٠١٥، .
1. Guod ١٥٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و يکم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * در برنامه ريزي درسي با اين عوامل به طرق مختلف ميتوان برخورد نمود (يا تصميمات مختلفي در خصوص هريک ميتوان اتخاذ نمود) که به استناد نوع تصميمات ، ساختار و شکل مختلفي به برنامه داده شده و يا بعبارت ديگر طرح هاي متنوعي از برنامه درسي پديدار ميگردد.
به لحاظ تاريخي سه منبع اطلاعاتي براي برنامه ريزي درسي شناسايي شده است که هرکدام بعنوان مبنايي درتصميم گيري بکار مي رود: ١-موضوعات درسي ٢-دانش آموزان ٣-جامعه (مهر محمدي، محمود، ١٣٩٣) هرچندبسياري از متخصصان تعليم تربيت ترکيبي ازهرسه منبع يادشده را بصورت متعادل توصيه ميکنند (٢٠١٣، Cheng pingchang–).
در اين الگو برنامه هاي درسي ازپيش تعيين شده است و دانش آموز بعنوان يک جريان مکايکي تحت الشعاع محتواي درسي قرار ميگيرد.
A Case Study on the Creative Integration of Global Citizenship Education for Young Children into the Nuri Curriculum through Intercultural Exchange.