چکیده:
هدف: پژوهش حاضر سعی دارد به طراحی فرآیند جمعسپاری ایدهپردازی و جذب ایدههای مردمی و سوژههای نو از مخاطبان به برنامهسازان و تولیدکنندگان صداوسیما یعنی اتصال مخاطبان ایدهپرداز به مجاری نیازمند ایدههای خلاقانه در تولید بپردازد. روش: برای انجام پژوهش از روش تئوریسازی داده بنیاد به عنوان یکی از رویکردهای محوری در پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. به این منظور با کارشناسان و صاحبنظران حوزههای جمعسپاری، فیلمنامهنویسی، خلاقیت و ایدهپردازی در سطوح دانشگاهی و سازمان صداوسیما که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند، مصاحبه شد و مصاحبهها تا حصول فرآیند اشباع نظری در مصاحبه بیستم ادامه یافت. طی فرآیند نمونهگیری متن مصاحبهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاصل شدند. یافتهها: یافتههای این پژوهش در مقولههای امکانسنجی و تعیین حدود جمعسپاری ایدهپردازی، فرآیند نگارش خلاقانه فیلمنامه، نحوه جذب و انگیزش مخاطبان در استمرار همکاری، نحوه ارزیابی، دستهبندی و عرضه ایدهها، چگونگی جمعسپاری فرآیند ایدهپردازی و جایگاه ایدههای مردمی در ساختار رسمی دستهبندی شده و مدل عملیاتی تحقیق را تشکیل دادند. نتیجهگیری: این مدل علاوه بر بهبود کیفیت تولیدات نمایشی، میتواند موجب بهینهسازی فرآیند ایدهپردازی برای استفاده از ظرفیت مخاطبان، افزایش انگیزش و رضایت کارکنان داخلی سازمان شود و زمینهای فراهم آورد تا مخاطب خود را جزئی از سازمان به حساب آورده و توجه خود و گروههای اجتماعی وابسته به خود را به تولیدات رسانهای این سازمان معطوف کند.
خلاصه ماشینی:
به این منظور با کارشناسان و صاحب نظران حوزه های جمع سپاری، فیلمنامه نویسی، خلاقیت و ایده پردازی در سطوح دانشگاهی و سازمان صداوسیما که به روش نمونه گیری نظری انتخاب شده بودند، مصاحبه شد و مصاحبه ها تا حصول فرآیند اشباع نظری در مصاحبه بیستم ادامه یافت .
بررسی پژوهش های اخیر به ما نشان میدهد تا کنون این موضوع که کاربر نقش مهمی در تولید محتوای سازمان صدا و سیما و خلاقانه تر شدن آن دارد و اهمیت نقش جمع سپاری در گردهم آوری مخاطبین رسانه ملی برای تولید، ارزیابی و حتی داوری آثار، اثبات شده است 1.
روش پژوهش از منظر هدف از منظر نتیجه از منظر رویکرد نوع پژوهش کاربردی اکتشافی کیفی روش شناسی پژوهش تئوری سازی داده بنیاد روش گردآوری داده ها مصاحبه عمیق مدیران رسانه ملی ، تولیدکنندگان و فیلمنامه نویسان متخصصان حوزه جمع سپاری جامعه مورد بررسی کارشناسان و صاحب نظران حوزه خلاقیت و ایده پردازی روش نمونه گیری نمونه گیری نظری تعداد مشارکت کنندگان ٢١ نفر در پژوهش حاضر از رویکرد اشتراوسی روش نظریه سازی داده بنیاد استفاده شده است تا پژوهشگر بتواند به تحلیل و توسعه کیفی داده ها برای دستیابی به نظریه نهایی بپردازد.
اول آنکه استفاده از روش جمع سپاری برای ایده پردازی محتوای فیلم ، چه مزیت ها و فرصت هایی را پیش روی ما میگذارد؟ عمده مشارکت کنندگان در پژوهش بر این باور هستند که رعایت تنوع و خلاقیت در محتوای تولیدات سازمان صدا و سیما در گرو رجوع به مردم ، به منظور دستیابی به بخش انبوهی از اطلاعات موجود در حافظه اجتماعی است .